به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ناصر رهبری در گفت‌وگویی با بیان این مطلب اظهار کرد: شیوع اختلالات خلقی مانند افسردگی و افسردگی پس از زایمان نیز در میان زنان استان بالا است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی را زنان تشکیل می‌دهند، متذکر شد: مشغله‌ی کاری و مسایل اقتصادی و معشیتی باعث شده است تا آقایان کم‌تر به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند، خانم‌ها به جهت اینکه مدیریت منزل، پرورش و تربیت کودکان و بارداری را به عهده دارند، بیشتر مراجعه می‌کنند و ذات و جسمشان به گونه‌ای است که اگر مراقبت نکنند، عارضه‌ی بیشتری می‌بینند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‌ی سلامت زنان، اظهار کرد: بیشترین مراجعه کنندگان چه در بخش بهداشت و چه در بخش درمان عمدتا خانم‌ها هستند، از این رو بیشترین خدمات و برنامه‌های حوزه‌ی بهداشت هم به زنان ارایه می‌شود.
رهبری گفت: زنان در مقابل سرطان‌های سرویکس یا دهانه‌ی رحم از طریق غربالگری پاپ اسمیر مراقبت می‌شوند تا از ابتلا به سرطان‌های شایع در خانم‌ها مانند سرطان رحم جلوگیری کرد و یا به تشخیص زود رس رسید.
وی، سرطان سینه را از دیگر سرطان‌های شایع در زنان عنوان کرد و افزود: آموزش‌های لازم به صورت خود مراقبتی و خودآزمایی به منظور تشخیص زودرس ارایه می‌شود تا خانم‌ها در صورت مشاهده‌ی علایم مشکوک به ما مراجعه کنند، در صورت نیاز سیستم ارجاع و درمان برای زنان فعال می‌شود.
مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال گذشته، ۳۲.۷ درصد از جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت استان را از نظر سرطان‌ پستان غربالگری کرده که میانگین کشوری ۲۰.۲ درصد است و این رقم در مورد سرطان سرویکس، ۳۰.۱ درصد و میانگین کشوری ۱۹ درصد است، خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همه‌ی شاخص‌ها جزو رتبه‌های اول است.
وی، توزیع مکمل‌ها، آهن یاری در مدارس، توزیع ویتامین D3 به عنوان کمک برای جلوگیری از پوکی استخوان، ارایه‌ی مشاوره‌ برای سلامت جنسی زنان به عنوان مادران آینده و مشاوره‌های خاص در زمان ازدواج و آموزش‌های حین ازدواج را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه‌ی سلامت زنان، عنوان کرد.
وی گفت: این اقدامات برای آقایان هم انجام می‌شود، اما بیشتر مراجعان ما نوعروسان هستند که در کلاس‌های آمادگی برای ازدواج شرکت می‌کنند؛ مراقبت‌های پیش از بارداری برای زنان به منظور آشنایی با مراقبت‌های بارداری و داشتن نوزاد سالم از دیگر خدماتی است که خانم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
رهبری متذکر شد: حدود هشت مراقبت خاص در دوران بارداری داریم که با توجه به شیوع کرونا به چهار مراقبت حضوری و غیرحضوری و تلفنی کاهش یافته است، در صورت پرخطر بودن مادر باردار، حتما باید بیمار را حضوری ویزیت کنند.
وی در خاتمه با اشاره به مراقبت‌های خاص از مادران پس از زایمان، اظهار کرد: مشاوره‌های سلامت جنسی و باروری سالم نیز به منظور داشتن باروری سالم و تهدید نشدن سلامتی‌ مادر ارایه می‌شود.

منبع: ایسنا