به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر گفت: یک چهارم پروژه‌های آزادراهی کشور در استان در حال اجرا بوده که اگر به بهره برداری برسد، سهم بسزایی در افزایش نقش اقتصادی استان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: دولت موظف است برخورداری‌ها و امکانات جامعه را افزایش داده و در کنار آن شرایط رفاه و رضایتمندی درونی مردم را فراهم آورد.

وی افزود: مجموعه اقداماتی که دولت‌های مختلف بعد از انقلاب انجام داده و هزینه‌هایی که صرف کرده‌اند در دو بخش کالبدی و زیربنایی مثل احداث راه‌ها و جاده‌ها، سدها، بیمارستان‌ها، مدارس و… و نرم افزاری مثل اصلاح روش‌ها و فرایندها و بهبود فضای کسب و کار قابل بررسی است.

وی تشریح کرد: با توجه به مسائل، مشکلات و محدودیت‌هایی که در مقاطع مختلف وجود داشته، نمی‌توان گفت همه اقدامات دولت‌های بعد از انقلاب موفقیت آمیز و رضایت بخش بوده است، چراکه همواره کم و کاستی‌هایی وجود داشته و البته تلاش شده به حداقل برسد.

وی در ادامه به عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: در هفته‌های اخیر، بعد از سال‌ها انتظار، تلاش، پیگیری و رفع موانع مختلف شاهد افتتاح و به بهره برداری رسیدن آزادراه سهند- تبریز بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه جاده تبریز- اهر که جزو مطالبات جدی مردم بود، تقریبا در مرحله بهره برداری قرار گرفته است، افزود: بیش از ۸۰ درصد از باند دوم جاده بستان آباد- سراب نیز به بهره برداری رسیده است.

وی در ادامه سخنانش، آزادراه مرند- تبریز- بازرگان را جزو حلقه‌های مفقوده محور ترانزیتی آسیا- اروپا خواند و گفت: قطعه مرند- تبریز این آزادراه توسط پیمانکار در حال اجرا و قطعه مرند تا سه راهی خوی و ایواوغلی در حال واگذاری به پیمانکار است. سایر قطعات نیز که در آذربایجان غربی قرار دارد با جدیت پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: آزادراه مرند- تبریز- بازرگان یک پروژه آزادراهی ۲۵۴ کیلومتری بسیار مهم است که می‌تواند در محور ترانزیتی کشور و منطقه شمال غرب نقش موثری ایفا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: در محور شبستر، قطعه صوفیان-شبستر تکمیل شده و محور شبستر- تسوج نیازمند پیگیری و رفع نواقص است.

آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی آذربایجان شرقی

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت محور جدید پروژه راه آهن میانه-تبریز با وجود تاخیر بیش از حد انتظار در چند سال گذشته رضایت بخش بوده و تا بستان آباد به بهره برداری رسیده است، افزود: در حال حاضر محور بستان آباد تا خاوران در حال اجرا بوده و امیدواریم این محور نیز حداکثر تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: خط یک متروی تبریز تقریبا تکمیل شده و ۴ ایستگاه آن اخیرا به بهره برداری رسید؛ عملیات اجرایی خط دو شروع شده و ردیف بودجه خط سه نیز در قانون بودجه سال جاری تعریف شد و در واقع هر سه خط متروی تبریز دارای ردیف بودجه هستند.

رتبه‌ آذربایجان شرقی در میزان و استخراج ذخایر مس

بهبودی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های معدنی استان نیز اشاره و اضافه کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ وجود ذخایر مس جزو استان‌های اول و از لحاظ بهره برداری و استخراج حائز رتبه چهارم کشور است.

وی، راه اندازی صنایع پایین دستی را مهمتر از استخراج معادن دانست و افزود: در سال‌های اخیر حساسیت‌ها و پیگیری‌های مسئولان محلی از جمله آقای استاندار و نمایندگان استان به‌ویژه نسبت به راه اندازی صنایع پایین دستی مس بیشتر بوده و سرمایه گذاری‌های جدید نیز در این ارتباط اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اذعان کرد: راه اندازی صنایع نفلین سینیت در سراب و کلیبر نیز که جزو بزرگترین ذخایر معدنی کشور به شمار می‌رود، در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: راه اندازی و تکمیل صنایع پایین دستی مس و نفلین هر کدام می‌تواند سهم اقتصادی استان را یک درصد در کشور افزایش داده و در مجموع وزن اقتصادی استان را از چهار درصد به شش درصد برساند که جهش بزرگی محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا