به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه فعالیت این سامانه موجب افزایش ناپایداری ها در این منطقه از استان می شود، اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی، فعالیت این سامانه از اواخر روز دوشنبه شروع و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بر این اساس، فعالیت این توده هوای پرفشار خزری در برخی نواحی استان به‌ ویژه در نیمه شرقی و شهرستان‌های اهر، کلیبر، هریس، میانه و سراب موجب افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده برف و باران می‌شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با خروج این توده هوای پرفشار خزری از روز پنجشنبه از جو استان، اواخر هفته جوی نسبتا پایدار را در سطح استان شاهد خواهیم شد.

امیدفر، ادامه داد: از امروز تا اواخر روز دوشنبه نیز جوی پایدار در استان حاکم بوده و در این مدت دمای هوای استان نیز به طور نسبی به‌ ویژه در طول روز افزایش می‌یابد.

وی یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، مراغه با ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر و ورزقان با ۱۲ درجه زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بودند.

امیدفر، افزود: در این مدت دمای تبریز در گرمترین زمان به چهار درجه بالای صفر و در سردترین زمان به سه درجه زیر صفر رسید و دمای فعلی آن نیز ۲ درجه بالای صفر است که نسبت به دیروز چهار درجه کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا