به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مالک رحمتی روز دوشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام جدی به احیای این دریاچه دارد و باید تمام دستگاه‌های اجرایی وارد میدان شده و تعاملات بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در این راستا بیش از گذشته عینیت یابد.

وی احیای دریاچه ارومیه را برای کل کشور و به ویژه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی دانست و گفت: اگر میزان آب این دریاچه به حد استاندارد نرسد، با مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه مواجه خواهیم شد.

رحمتی با تاکید بر اینکه شتاب دهی به احیای دریاچه ارومیه رویکرد اصلی و مهم ستاد احیا است، افزود: مشکل اصلی در این رابطه نوع مدیریت منابع آبی است و اگر همین منابع موجود را بهینه مدیریت کنیم به راحتی احیای دریاچه محقق می‌شود، به شرطی که مجامع محلی نیز همراه و همیار باشند.

وی بر ضرورت جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و انسداد آنها در هر ۲ استان آذربایجان شرقی و غربی تاکید و اضافه کرد: بر همین مبنا باید اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین، اصلاح بذرها و در نهایت به روز رسانی و مدرن سازی کشاورزی باید مد نظر باشد.

رحمتی احیای دریاچه ارومیه را یک کار دانش پایه تعریف کرد که اگر از خرد جمعی و دانش فنی کشور و سایر کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در این زمینه بهره بگیریم، اقدامات احیا سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با اعلام آمادگی کامل دستگاه‌های مختلف اجرایی آذربایجان شرقی در ارتباط با موضوع احیای دریاچه ارومیه، گفت: ما با تمام توان و ظرفیت‌های فنی و دانشگاهی خود در خدمت کارگروه ملی و استانی ستاد احیا هستیم.

رحمتی احیای دریاچه ارومیه را دغدغه اصلی و مهم شخص رئیس جمهور و دولت سیزدهم دانست و با تاکید بر اینکه ایشان اهتمام ویژه‌ای به احیای دریاچه ارومیه دارند، یادآور شد: در این دولت انتقال آب از سد کانی سیب شتاب گرفت و حیات و سرزندگی خاصی به دریاچه بخشید که در روزهای اخیر نیز شاهد رهاسازی آب سدها به صورت واقعی بوده ایم.

وی نوع نگرش دولت مردمی و انقلابی به احیای دریاچه ارومیه را راهبردی اعلام و اظهار کرد: پیگیری‌های لازم و کافی در این زمینه از سوی دولت در حال انجام است و منابعی نیز تخصیص داده شده است که البته کافی نبوده و باید اعتبارات بیشتری به اجرای طرح‌های احیا داده شود.

منبع: مهر