به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری روز شنبه در جمع معاونین و روسای ستادی این مجموعه، گفت: در این راستا معاونت محیط انسانی باید واحدهای آلاینده را در حداقل زمان ممکن پس از بررسی و ارزیابی های دقیق و با رویکردهای پایشی جدید معرفی کند.

وی با تاکید بر حمایت حفاظت محیط زیست از تولید و چرخه اقتصادی استان، یادآور شد: اما در صورت بروز هر نوع آلودگی زیست محیطی مماشاتی با این واحدها انجام نخواهد شد و مقررات و موازین زیست محیطی باید رعایت شود.

اشتری با اشاره به افزایش ظرفیت کشتارگاه های مرغ در آذربایجان شرقی در ماه های اخیر، بر توجه و رصد دقیق این واحدها از نظر آلایندگی تاکید و اضافه کرد: یکی از کشتارگاه های مرغ تبریز که اقدام به افزایش ظرفیت کرده است، باید دقیق پیگیری شود و چنانچه امکان جابجایی به محل دیگر میسر است، در اولین فرصت اقدامات لازم آغاز شود.

وی گفت: با توجه به رویکرد علمی در معاونت محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نحوه اطلاع رسانی های این بخش بسیار مهم و تاثیرگذار است، اما پویایی بیشتری در این حوزه نیاز است.

محیط طبیعی آذربایجان شرقی مجهز به سامانه پایش پهپادی است

اشتری ادامه داد: معاونت محیط طبیعی اداره کل آذربایجان شرقی اکنون مجهز به سامانه پایش هوشمند و پهپادی است که باید پس از ارزیابی های دقیق، شناسایی مناطق تحت مدیریت با ارزش حفاظتی افزایش یابد.

وی برگزاری دوره های آموزشی اثربخش برای مدیران و کارشناسان و محیط بانان محیط زیست را ضروری دانست و نسبت به برگزاری برنامه مناسب با رویکرد جدید در هفته زمین پاک مصادف با دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تاکید کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردمی، گفت: به پشتوانه دولت مردمی افزایش و بهبود عملکرد در استان به طور منسجم در دست پیگیری قرار دارد و باید گام های منسجم تر و رو به جلو در این خصوص برداشته شود.

تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی ۱۳ منطقه و ۹ منطقه شکار ممنوع است که کل مساحت مناطق زیرمجموعه این اداره کل بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار معادل ۱۳ درصد کل مساحت آذربایجان شرقی را شامل می شود.

هم اکنون تعداد محیط بانی های فعال آذربایجان شرقی ۳۰ باب و تعداد ادارات شهرستان ها ۲۱ اداره و نمایندگی مستقر در شهرستان ها می باشد.

مجموع مساحت جنگل های آذربایجان شرقی معادل ۱۸۸ هزار هکتار است که در این مناطق تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

منبع: ایرنا