به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدصادق معتمدیان شنبه شب در حاشیه بازدید از سد کانی سیب پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این تراز نسبت به آغاز سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) ۵۳ سانتی‌متر بیشتر است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و ۴۷۵ کیلومتر مربع برآورد می شود که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۳۱۱ کیلومتر مربع افزایش دارد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: با بارش‌های اخیر و رهاسازی‌های انجام شده از سدها، وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است.

معتمدیان به آغاز رهاسازی آب از سدهای استان از آذرماه سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲۰ مترمکعب در ثانیه ورودی آب به دریاچه ارومیه است.

وی افزود: روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود که امیدواریم با افزایش بارش‌ها، دبی ورودی به دریاچه بیشتر نیز شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه، در استان کردستان نیز از سدچراغ ویس سقز رهاسازی آب آغاز شده است، البته آب این سد، از طریق رودخانه وارد سد شهید کاظمی بوکان می شود و سپس از طریق این سد وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به مشارکت آذربایجان شرقی در بحث احیای دریاچه ارومیه گفت: جلساتی با استاندار آذربایجان‌شرقی درخصوص تامین حق آبه دریاچه ارومیه برگزار شده است اما با توجه به اینکه تاکنون سد نهند به حداقل تراز نرسیده، هنوز برنامه رهاسازی از این سد آغاز نشده است.

دریاچه ارومیه یا دریاچه چی‌چست، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است؛ این دریاچه بین ۲ استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. سطح آب دریاچه در دهه‌های اخیر به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

کارشناسان توسعه بی رویه کشاورزی و باغها، کشت محصولات پر آب بر و عوامل اقلیمی را مجموعه ای از علل خشکسالی در این زیست بوم طی سال های طولانی به ویژه ۲ دهه گذشته دانسته اند.

منبع: ایرنا