به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده روز شنبه در گفت و گویی، مجموع واحدهای مجوزدار بوم گردی در آذربایجان شرقی را ۲۴۰ مورد اعلام و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از سفرهای گردشگری به استان، تعداد زیادی از این واحدها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند.
وی اظهار داشت: هرچند کمبود مشتری یکی از دلایلی اصلی و عمده غیرفعال شدن واحدهای بوم گردی آذربایجان شرقی است، اما در پاره ای از موارد نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دلیل جلوگیری از گسترش کرونا و در راستای عمل به پروتکل های بهداشتی مانع از فعالیت آنها شده است.
حمزه زاده، رونق و توسعه صنعت گردشگری با فروکش کردن ویروس کرونا طی ماه های آینده را بسیار محتمل دانست و ادامه داد:  در این زمینه  از هم اکنون حوزه گردشگری آذربایجان رقی را برای دوران پساکرونا آماده می‌کنیم که استانداردسازی واحدهای بومگردی را شروع کرده ایم و با قدرت پیش می بریم.
به گفته وی بررسی ها نشان می دهد از نوروز امسال روند حضور گردشگران در استان های مختلف به خصوص آذربایجان شرقی و متعاقب آن در فصل تابستان ۱۴۰۱ روند افزایشی به خود گرفته است و آماده سازی ها باید از هم اکنون در سطح استان شروع شود.
حمزه زاده از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های پیشقراول در توسعه صنعت گردشگری بومگردی دانست و اضافه کرد: با توجه به توسعه این حوزه طی سال های اخیر و با بازگشت شرایط عادی در صنعت گردشگری شاهد درآمدزایی این واحدها خواهیم بود.
وی بیشترین تعداد واحدهای بومگردی در آذربایجان شرقی را متعلق به شهرستان های اسکو ( روستای گردشگری کندوان)، خداآفرین، کلیبر و ورزقان و مراغه اعلام کرد.
حمزه زاده، استانداردسازی هتل ها و اماکن اقامتی را از جمله طرح های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای پیک مسافرت ها با آغاز سال جدید بیان و اضافه کرد: این طرح از هفته ها قبل شروع شده و ارزیابی های اولیه نشان می دهد که بیشتر این اماکن از سطح مناسب برخوردار بوده و بالاترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی را دارا هستند.
وی افزایش کیفیت خدمات گردشگری روستایی با استانداردسازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به دنبال بازدید از محل اقامتگاه‌ها و دیدار با مالکان بوم‌گردی‌ استان، توانمندی‌های واحدهای اقامتی با محوریت افزایش کیفیت خدمات بر اساس استانداردهای ابلاغی وزارتخانه متبوع و همچنین لزوم بازاریابی و تبلیغات در این اماکن مورد بررسی قرار می گیرد.
حمزه زاده افزود: با توجه به اینکه روستای ملی «کندوان» در شهرستان اسکو یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است و همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری می باشد، لذا تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توانمندسازی واحدهای بومگردی آن در دستور کار قرار دارد.

منبع: ایرنا