به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: در سال زراعی جاری ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به ویژه در منطقه ورزقان به زیر کشت محصول عدس رفته بود که از این میزان، بیش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی هم در سطح زیر کشت و هم در زمینه میزان برداشت عدس رتبه دوم کشور را بعد از استان اردبیل دارد ادامه داد: محصول عدس آذربایجان شرقی به علت تولید به شکل ارگانیک و محصول سالم از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است.

به گفته وی، ورزقان پیشتاز تولید عدس در استان است و کیفیت محصول عدس این شهرستان در رتبه نخست کشوری قرار داشته و دارای شهرت ملی است.

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستانهای اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را به خود اختصاص داده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان نیز با بیان اینکه سطح زیر کشت عدس در شهرستان ورزقان، ۱۳ هزار و ۹۱۶ هکتار بود میزان تولید محصول عدس این شهرستان را افزون بر ۹۷۰۰ تن بیان کرد.
سعید پورحیدر افزود: ۱۲ درصد عدس کشور در شهرستان ورزقان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه عدس از محصولات اصلی زراعی ورزقان و در شهرستان بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات عدس کاران منطقه نبود ماشین آلات برداشت و واحدهای بسته بندی در شهرستان است.

میزان متوسط تولید عدس در ایران برابر با ۸۰ هزار تن است که ۹۱ درصد آن را کشت دیمی و ۹ درصد باقی مانده را کشت آبی تشکیل می‌دهد.

سرانه مصرف در کشور حدود ۳ کیلوگرم است و نسبت به سایر حبوبات محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما