به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صفدر نیازی در کارگاه آموزشی رفع تداخلات ارضی در تبریز گفت: در سال ۱۳۴۰ اصلاحات اراضی در کشور آغاز و در سال ۱۳۴۱ ملی شدن اراضی مطرح شد و حدود ۶۰ سال بود که اختلافاتی بین مردم و دولت در زمینه مالکیت این اراضی وجود داشت و در سال ۱۳۹۴ به وزارت جهاد کشاورزی ماموریت داده شد تا کل پلاک ها را بررسی کند و اگر اراضی مستثنیات مردم بود و به اشتباه ملی شده به مردم بازگردانده شود.
نیازی ادامه داد: بررسی پلاک های ثبتی از سال ۹۴ در کشور آغاز شد و برآورد این بود که از صد هزار پلاکی که در کشور وجود دارد ۵۵ هزار پلاک دارای تداخل باشد.
به گفته وی، تاکنون از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشور ، ۲۰ درصد اراضی به میزان ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار رفع تداخل شده است.
نیازی با بیان اینکه رفع تداخل پلاک های ثبتی منجر به صدور سند می شود ادامه داد: تاکنون برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور سند کاداستر صادر شده که ۵۹۰ هزار هکتار آن مربوط به ۵ ماه گذشته بوده است و دولت تصمیم دارد که برای تمامی اراضی سند صادر کند.
رئیس سازمان امور اراضی کشور با ابراز تاسف از اپیدمی ساخت ویلا در کشور، حفظ کاربری زمین را دشوار و نگران کننده توصیف کرد و افزود: زمینی که در سالهای قبل رها می شد و هیچ تقاضایی برای آن نبود، امروز با قیمت های گزاف معامله می شود و تنها دلیل آن عطش ساخت ویلا بین مردم است.
وی همچنین گفت: آذربایجان شرقی از استان های پیشرو در زمینه رفع تداخل پلاک های ثبتی است و تا کنون ۳۴ درصد اراضی این استان رفع تداخل شده و این استان در موضوع تعیین تکلیف پلاک ها، رتبه دوم را کسب کرده است.
اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی هم گفت: ۷۰ درصد پلاکات ثبتی استان رفع تداخل شده اند و برای ۱۰۰درصد اراضی ملی پس از رفع تداخل، سند نیز صادر شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما