به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری در بازدید از این مناطق با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای اجرای تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان گفت: سرشماری حیات وحش این مناطق در مدت سه شبانه روز اجرا شده است.

وی اظهار کرد: گروه‌های عملیاتی در سه محور «دارآغزی»، «آنزا» و «وینق» به سرشماری گونه‌های کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه مانند خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش مورد مشاهده در این مناطق اقدام کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

اشتری ادامه داد: برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص مناطق تحت مدیریت از جمله قوچ میش، کل و بز از اهداف اصلی اجرای طرح سرشماری حیات وحش است.

وی یادآوری کرد: سرشماری به صورت پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده انجام شد و آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۶ هزار و ۴۳۷ هکتار در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین قرار دارد و از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه ممنوعه شکار و در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیرگاه زیست کُره تحت مدیریت قرار گرفته و بخش مرکزی آن با وسعت ۹ هزار هکتار در سال ۱۳۹۱ به پارک ملی ارتقا یافته است.

منبع: مهر