به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر گفت: با توجه به پایداری هوا و سرعت کم وزش باد تا پایان هفته، در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده غلظت و انباشت آلاینده‌های جوی در شهر‌های پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، تا پایان هفته جوی پایدار در استان حاکم می‌شودادامه داد: این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا در این شهر‌ها می‌شود.

امیدفر یادآوری کرد: در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده، در مناطق صنعتی و پرتردد این شهر‌ها شاخص کیفیت هوا افزایش یافته و برای گروه‌های حساس در حد ناسالم می‌شود.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات هواشناختی به دلیل استقرار زبانه پرفشار، ماندگاری هوای سرد دراستان همچنان ادامه خواهد داشت.

امیدفر ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای منفی ۱۱ درجه و کلیبر با دمای مثبت یک درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهر‌های استان بودند و دمای تبریز منفی پنج درجه سانتی گراد ثبت شده است.

در برخی روز‌های هفته‌های گذشته، شاخص آلودگی هوای تبریز در وضعیت ناسالم قرار داشت و موجب غیرحضوری شدن مدارس این شهر و شهر‌های اطراف آن شد.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما