به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، نادر کمالی اظهار کرد: کامپوزیت ماده مرکب یا چندسازه‌ای است و Zeolite یک ماده معدنی است که بیشتر از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در صنایع به عنوان جاذب سطحی است.

وی افزود: برای تشخیص نشت گاز در زمان مصرف، ماده‌ای بودار کننده به گاز طبیعی اضافه می‌شود که گاهی در زمان توزیع گاز، امکان ریزش مواد بودار کننده از بشکه‌های حاوی آن در زمان حمل و انتقال به مخزن دستگاه تزریق کننده وجود دارد و می‌تواند بوی بسیار نامطبوعی ایجاد و باعث ایجاد نگرانی و شبهه در خصوص نشت گاز شود و اثر نامطلوب بر سلامت کارکنان و محیط زیست داشته باشد.

وی در توضیح این دستاورد پژوهشی گفت: برای رفع این معضل در یک طرح پژوهشی با همکاری یک شرکت تعاونی دانش بنیان، جاذب‌های کامپوزیتی زئولیتی مورد نظر در ۲ شکل پودری و صفحه‌ای و با مد نظر قراردادن ملاحظات محیط زیستی، با تکیه بر نانوفناوری تهیه شد.

کمالی ادامه داد: بر اساس نتایج بررسی میدانی و آزمایشگاهی، این جاذب‌های کامپوزیتی در کمتر از یک دقیقه و تقریبا به صورت کامل قادر به از بین بردن بوی ماده بودار کننده هستند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی اضافه کرد: این محصول دانش بنیان و نانو فناورانه در مرحله ثبت اختراع قرار دارد و با توجه به کسب دانش فنی با تکیه بر توان داخلی و با لحاظ قیمت مناسب و مزایای فنی و زیست محیطی محصول، در حال برنامه ریزی برای تجاری سازی و بکارگیری عملیاتی این دستاورد پژوهشی هستیم.

تعداد مشترکان گاز در آذربایحان شرقی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک است و تاکنون ۹۸ درصد خانوار روستایی و ۱۰۰ درصد خانوار شهری در استان به مدار مصرف گاز متصّل شده اند.

حدود ۶۵ درصد مصرف گاز استان مربوط به بخش خانگی، ۲۱ درصد صنعتی، چهار درصد خودرویی و ۱۰ درصد عمومی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما