به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محسن زارعی گفت: سال گذشته تحلیل آزمون‌ها را در دستور کار قرار دادیم و امسال با همکاری معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، این اقدام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سؤالات امتحان نهایی لو نرفته است، ادامه داد: آنچه در حوزه امتحان نهایی القا می‌شود با واقعیت متفاوت است.

زارعی با بیان اینکه امکان ترمیم نمره فقط یکبار است، اضافه کرد: امسال ۹۱۱ هزار و ۹۸۰ شرکت کننده در امتحانات نهایی شرکت کردند که ۵۸۰ هزار نفر، دانش‌آموز هستند و مابقی افراد بزرگسال برای ایجاد سابقه و داوطلبان ترمیم نمره هستند.

وی ادامه داد: برگزاری امتحانات نهایی به این شیوه دستاورد‌هایی را برای مجموعه آموزش و پرورش دارد و از آن به عنوان فرصت طلایی یاد می‌کنیم. در واقع یک نقطه تحول است که منجر به برگشت آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود خواهد شد و توجه دانش‌آموز، مدرسه و معلم به کتاب درسی معطوف خواهد بود.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: در دوره جدید مرجعیت آزمون به کتاب بازگشته است و دیگر جزوه و نمونه سوال به منبع اصلی معرفی نمی‌شود. تمام دغدغه آموزش و پرورش این است که طراحی سوالات براساس کتاب درسی انجام شود و پس از آن نیز از آزمون‌ها صیانت کنیم.

زارعی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان مبنی بر تمام نشدن محتوای کتاب در ایام سال تحصیلی، عنوان کرد: حتی این دغدغه نیز به نوعی فرصت است، فرصتی برای اینکه اولیا و آموزش و پرورش دست به دست هم بدهند تا دیگر مدارس تعطیل نشود و کتاب درسی به حاشیه نرود. متاسفانه در گذشته کتاب به حاشیه می‌رفت و دانش‌آموز به سراغ جزوه می‌رفت که عملی اشتباه بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: تقلب و تخلف شامل همراه داشتن جزوه، یادداشت، بی‌نظمی در جلسه و همراه داشتن وسایل الکترونیکی است؛ در این خصوص پرونده تشکیل و به مراجع نظارتی نیز این پرونده‌ها ارجاع داده شده است. همچنین لازم به ذکر است سؤالات امتحان نهایی لو نرفته است و آنچه در حوزه امتحان نهایی القا می‌شود بسیار با واقعیت متفاوت است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما