به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جعفر رازقی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با نخستین نشست مجمع مدیران ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی دانشگاه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشجویانی از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، ترکیه، هند، یمن در کشور ما در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به مرجعیت علمی و ترویج زبان فارسی، خاطرنشان کرد: جذب دانشجویان خارجی می تواند در تحقق این دغدغه رهبری تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یک درصد از دانشجویان خارجی بورسیه بوده و ۹۹ درصد آنها شهریه می دهند، از دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی و سیاسی نام برد و افزود: نگاه ما به دانشجویان خارجی صرف اقتصادی نیست زیرا دانشجویان خارجی در تمدن نوین اسلامی می توانند نقش آفرین باشند.

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان، خواستار معرفی توانمندی های علمی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در دیگر کشورها شد و گفت: انتظار می رود دانشگاه ها در امر معرفی توانمندی های خود در دیگر کشورها فعال تر عمل کنند.

فرماندار شهرستان تبریز نیز در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه علمی دانشگاه های شهر تبریز، تعاملات فرهنگی و زبانی را حلقه وصل دانشگاه های تبریز با دانشجویان خارجی کشورهای همسایه دانست و افزود: دین و زبان مشترک می تواند به عنوان حلقه اتصال شهر تبریز با این دانشجویان باشد.

یونس فاتح بر توجه به دیپلماسی عمومی تاکید کرد و افزود: باید فرهنگ عمومی جامعه در خصوص جذب دانشجویان خارجی مورد توجه قرار گیرد.

خداداد خدادادی مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به اهتمام این دانشگاه بر حضور دانشجویان خارجی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانسته است با برنامه ریزی های صورت گرفته در طی ماه های گذشته از کشورهای همسایه دانشجویان متعددی را جذب کند.

وی تامین زیرساخت های رفاهی ویژه دانشجویان خارجی را ضروری دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تامین امکانات رفاهی به صورت فعال عمل کرده است و تلاش می کنیم خوابگاه اختصاصی نیز برای این دانشجویان تامین کنیم.

خدادادی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: تسهیل و تقویت ارتباطات میان بخشی میان سازمانی در استان و کلان منطقه شمالغرب و رفع موانع موجود، ایجاد وحدت رویه و هم افزایی در برنامه ها، تعیین و تعریف اهداف مشترک، بررسی تخصصی مشکلات احتمالی از جمله اهداف تعریف شده تشکیل مجمع مدیران ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه های استان است.

منبع: ایرنا