به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری هدف از اجرای طرح هوشمندسازی مناطق حفاظت شده استان را صرفه جویی در مصرف انرژی، جلوگیری از هزینه‌های اضافی، مکان یابی به موقع در مواقع بروز خطر از جمله آتش سوزی‌ها و آگاهی به موقع از حضور شکارچیان و متخلفین غیرمجاز در این مناطق بیان کرد.
وی افزود: فاز نخست این طرح شامل خرید پهپادها، تعیین نقطه‌ها به منظور نصب دوربین‌های پیشرفته و راه اندازی فیبر‌های نوری و رادیو‌های مربوطه با هزینه‌ای افزن برچهل میلیارد ریال در منطقه حفاظت شده ارسباران در حال اجرا بوده و این سیستم از دوربین‌ها با قابلیت زوم ۶۰ ایکس و چرخش ۳۶۰ درجه و کیفیت تصویر بالا و قابلیت ذخیره تصاویر برخورداراست.
اشتری با بیان اینکه امروزه فناوری‌های نوین حفاظتی جایگاه ویژه‌ای در حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی دارد افزود: امسال این اداره کل اقدام به ایجاد سیستم پایش تصویری در اکثر مناطق تحت مدیریت محیط زیست آذربایجان شرقی از جمله مناطق حفاظت شده ارسباران و تالاب‌ها کرده و در آینده نزدیک در سایر مناطق تحت مدیریت استان نیز تجهیزات هوشمند سازی بکار گرفته خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیرو و محدودیت امکانات در مناطق تحت مدیریت استان و با توجه به خشکسالی‌های اخیر که تنوع زیستی استان را بطور جدی تهدید می‌کند با پایش هوشمند مناطق به لحاظ مخاطرات محیط زیستی حتی نحوه گشت و کنترل پرسنل و اطلاع از سطح ایمنی خودرو‌های عملیاتی امکانپذیر خواهد شد.
وی بیان داشت: مجموعه اکوسیستم ارسباران با حدود ۱۶۰ هزارهکتار وسعت که از شهرت جهانی برخوردار است دارای ۱۰۰۰ گونه گیاهی و ۳۰۰ گونه جانوری است که به علت کمبود محیط بان و سایر امکانات، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای حفاظت از این منطقه ضروری است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما