به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرگل صحاف خیران را مهمترین و بزرگترین بازوی کمکی این مجموعه در خدمات رسانی به جامعه هدف دانست و گفت: با توجه به اعتبارات محدود و ناکافی دولتی و نیز میزان گسترده فعالیت‌های بهزیستی در عرصه‌های مختلف، چنانچه کمک‌ها و همکاری‌های خیران با این مجموعه تداوم و تقویت نشود، با انواع مشکلات مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه خیران نوع دوست و مومن آذربایجان شرقی در طول سال با انواع مساعدت‌های مالی، اعتباری، خرید تجهیزات، ساخت و تحویل مساکن معلولان و خانه‌های سالمند با بهزیستی همکاری‌های صمیمانه و نزدیک دارند، از این استان به عنوان یکی از استان‌های پیشگام در جذب کمک‌های مردمی و خیرین نام برد.

صحاف توزیع نذر تحت عنوان کارآفرینی برای یک مددجو یا معلول، اشتغال یک مددجو یا معلول، سفر‌های زیارتی جامعه زیر پوشش و طرح سفره مهربانی با ولیمه حجاج برای کمک به قشرهای زیر پوشش بهزیستی را از جمله گزینه‌های جدید کمک‌های مردمی و خیران در اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد.

وی با اشاره به خدمات ۵۲ گانه بهزیستی در زمینه‌های مختلف به جامعه هدف، یادآور شد: به دلیل این میزان کار در حال حاضر بهزیستی از یک سازمان حمایتی صرف به مجموعه‌ای تخصصی با نگاه علمی، مردمی و با محوریت شفاف سازی و توانمندسازی فعالیت‌ها تبدیل شده است که در این میان ماموریت‌های گسترده‌ای اعم از ارائه خدمات توانبخشی، درمانی، مشارکت اجتماعی و برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله گر به طور روزانه انجام می‌شود.

فرگل صحاف تعداد افراد زیرپوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۳۱۵ هزار و ۲۵۶ نفر در قالب ۹۳ هزار و ۶۱۶ خانوار اعلام کرد و ادامه داد: خدمات رسانی توانبخشی، درمانی، نگهداری‌های شبانه روزی، کمک‌های مالی برای دانش آموزان و دانشجویان، تامین مسکن و اشتغال این تعداد از افراد جامعه تنها از عهده بهزیستی خارج است و باید سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها نیز به جهت تامین این نیازمندی‌ها با بهزیستی روابط نزدیکی داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اقدامات اساسی در تامین مسکن برای جامعه معلولان را یکی از برنامه‌های مهم و تاثیرگذار در کاهش فقر توسط دولت سیزدهم برشمرد و اضافه کرد: در دوسال گذشته برای ۶۶۲ مددجوی بهزیستی استان مسکن تهیه شده است.

صحاف با بیان اینکه بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان در قالب کمک‌های بلاعوض در زمینه تامین مسکن مددجویان در سال گذشته توسط بهزیستی آذربایجان شرقی هزینه شده است افزود: بر همین اساس تعداد ۱۵۵ واحد مختص خانواده‌های دارای ۲ عضو معلول شهری و روستایی و ۵۰۷ واحد نیز مختص به سایر اقشار زیر پوشش سازمان واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان توانمندسازی مددجویان را از مهمترین ماموریت‌های سازمان بهزیستی اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی بخش مهمی از توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است که فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی در این رابطه تاکنونه صورت گرفته است که پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، کمک هزینه بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی و کمک هزینه ارتقای کارآیی معلولین از اهم این حمایت‌ها است.

وی از فعالیت تعداد ۱۶۷ مرکز مثبت زندگی در شهرستان‌های آذربایجان شرقی خبر داد که هدف اصلی آن‌ها مشارکت مردمی، محله محوری، تسهیل دسترسی، خانواده محوری، مددکار محوری، دولت الکترونیک، ایجاد فرصت شغلی، ارائه خدمات رایگان به گروه‌های هدف و ارتقای سلامت اجتماعی است.

فرگل صحاف با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۴۹ مرکز شبانه روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و ۹۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در آذربایجان شرقی فعالیت دارند اظهار کرد: تعداد افراد مقیم در مراکز شبانه روزی استان ۲ هزار و ۴۰۷ نفر و تعداد خدمت گیرندگان از مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی چهار هزار و ۳۲۶ نفر است.

مدیرکل بهزیستس استان پایدارسازی شغلی را یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی برای معتادان بهبودیافته اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه در یکسال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از این افراد با دریافت تسهیلات ویژه نزدیک ۴۰ میلیارد تومان برای خود و تعدادی دیگر از افراد معتاد اشتغال ایجاد کرده اند و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما