به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدحسن نامی در همایش فصلی مدیران کل مدیریت بحران استان های کشور در تبریز با اعلام این خبر گفت: از ۶۴ مخاطره شناخته شده در جهان ۴۴ مورد در ایران روی داده و همین موضوع، ضرورت حفظ آمادگی، پیشگیری و بازسازی و بازتوانی را در کشور دو چندان کرده است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، تغییر اقلیم، کمبود آب شرب سالم و بیابان زایی، سه چالش عمده در جهان است که احتمال دارد در آینده مخاطره هایی را به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به عملکرد موفق کشورمان در مقابله با مخاطره ها در مقایسه با سایر کشورها گفت: بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه کشورمان جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است، نمره خوب و قابل قبولی در مقابله با بلایا دارد.

استاندار آذربایجان شرقی هم با تشریح چهار مرحله اصلی در قانون تشکیل مدیریت بحران، نخستین و مهمترین عامل موفقیت در مدیریت بحران را پیش بینی و پیشگیری برای جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تلفات آن دانست.

خرم آمادگی، مقابله و بازسازی، بازتوانی و عادی سازی شرایط را از دیگر مراحل مدیریت بحران برشمرد و مدیریت بحران را تلفیقی از علم همراه با عمل، اجرا و حرکت عنوان کرد.

وی توجه به علوم شفاهی و استفاده از تجربیات افراد دخیل در مدیریت بحران، همراه کردن رسانه ها در حوادث طبیعی و بحران ها، توجه به نقاط آسیب پذیر، ناکارآمد و حاشیه نشین، بهره گیری از ظرفیت نیروی های مسلح در بحران ها و ارزیابی میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی و سازمان ها قبل از وقوع حوادث را ضروری دانست.

علیزاده رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز لزوم همراهی افکار عمومی در بحران ها با همکاری رسانه ها را یادآور شد و در این موضوع، تشکیل قرارگاه رسانه ای در زمان بروز حوادث پیش بینی نشده را خواستار شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، این همایش دو روزه به منظور به اشتراک گذاری و تبادل تجربه های مدیران کل مدیریت بحران استانداری ها و مدل سازی برای مقابله با بحران ها با تاکید بر اصل پیشگیری برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما