به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد مهدی اسماعیلی عصر روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی در تبریز اظهار کرد: در همه تحولات مهم ایران عزیز ما، تبریز و تبریزی‌ها، آذربایجان و آذربایجانی‌ها پیشگام بودند و در تاریخ ۵۰۰ ساله تأسیس ایران نوین که از قرن دهم هجری مجدداً هویت ملی ایرانی اسلامی با محوریت مودت به مکتب اهل بیت (س) شکل گرفت، مرزهای هویتی خود را تعریف و در محضر و ارادت به خاندان آل الله در محوریت این گفتمان جدید بود.

وی ادامه داد: زین پس حوزه فرهنگ، ادب و زبان جلوه جدیدی پیدا کرد و تولیدات مهم فرهنگی و هنری توسعه و دوره تمدنی جدیدی در کشور آغاز شد.

وی افزود: اتفاقی که در ۴۰۰ سال گذشته در این نقطه از کشور شکل گرفت، بنای سازه جدید تمدنی را بر شکل داد و امروز وقتی از مواریث آذربایجان صحبت می‌کنیم، از نواریث ایران نیز سخن می‌گوئیم.

اسماعیلی با بیان اینکه همه داشته‌های این خطه مفاخر ایران زمین هستند؛ خاطرنشان کرد: دلاوری‌های آذربایجان جنگ‌های نابرابر ایران آغاز و در مشروطه به قله رسید، ستارخان و باقرخان مشروطه خواهان تبریزی علم استقلال و آزادی سزمین را بر دوش گرفتند و نهضت بزرگ امام راحل (ره) درخششی جهانی پیدا کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل وقتی روز شعر و ادب فارسی را به نام شهریار بزرگ نام گذاری می‌کنیم، آنچه در اذهان عمومی ساطع شده، وحدت و انسجام ملی ایرانیان است.

وی تاکید کرد: افتخار می‌کنیم شهریاری که فرزند خطه آذربایجان بود، اشعار بی نظیر را سروده و اشعار ترکی او که سرمایه بزرگ امروز آذربایجان ما است، در کنار آن در قله شعر و ادب فارسی نیز قرار دارد.

وزیر ارشاد یادآور شد: شهریار در دوره‌ای زیست داشته که ایران آماج ورود تفکرات جدید بوده و احزاب و گرایشات چپ جولان می‌دادند، تاریخ ورود تفکرات چپ به دلیل همسایگی شمالی در این مناطق پر رنگ بود اما علمدار شعر آبینی می‌شود و در مدح امام علی (ع) اشعاری به زبان می‌آورد که جز با امداد و کرامت الهی نمی‌توان اشعاری به این گران سنگی تبیین کرد.

وی گفت: امروز شهریار در جایگاه شعر و ادب فارسی است و همه ما به این فرزند بزرگ منطقه که آوازه او در مرزهای جغرافیایی ما صرفاً نبوده و ایران فرهنگی ما مرزهای گسترده‌ای دارد که نماد اصلی آن اشعار شهریار است و به وجود، زندگی، اشعار، سلوک و معنویت او می‌بالیم.

وی متذکر شد: شهریار برای همیشه در تارک تاریخ این مرز و بوم ایستاده و برای ما یکی از مظاهر عمده و اصلی در انسجام و وحدت ملی ایرانیان است و به روح او درود می‌فرستیم.

اسماعیلی اضافه کرد: تبریز و آذربایجان مملو از استعدادهای بزرگ است و در حوزه فرهنگ و ادب کشور درخشیده و در انواع هنرها فهرست بلندی از مفاخر تبریز در ذهن من نقش بسته است.

وی گفت: تبریز یک مکتب فکری، ادبی، فرهنگی و هنری است و اشعار تأثیرگذار شهریار از قفقاز شمالی تا جنوبی، از آسیای میانه تا غرب آن، مکتب متعالی اش متأثر از هویت ایرانی است.

وی اظهار داشت: در دولت مردمی بنا داریم این مفاخر را در دست بگیریم و بشناسیم و امروز فرزندان تبریز باید با این مفاخر و مواریث آشنا شوند و هنرمندان تبریز به میدان آیند، در وزارت فرهنگ و ارشاد با تمام وجود در خدمت شما هستیم و دولت گام‌های بلندی برای توسعه فرهنگ و هنر کشور برداشته و گره‌های بزرگی با همت بلند دولت باز شده و راه برای شکوفایی هرچه بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر فراهم است.

وزیر ارشاد در پایان تاکید کرد: پروژه‌های عمرانی استان با شتاب خوبی در جریان است و از استاندار آذربایجان شرقی در این زمینه تشکر می‌کنم و گام‌های بزرگی برای بازسازی مقبره الشعرا برداشته شده تا مکان باشکوهی به بلندای شعر و ادب آذربایجان در حال آماده سازی است، کار اصلی بر عهده اهالی فرهنگ و هنر در استان زرخیز است.

منبع: مهر