به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در گزارش مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در شهریور ماه محاسبه و اعلام شده که به شرح زیر است:

در گروه «نان و غلات»، اقلام ” برنج خارجی درجه یک ” با ٢,۴ درصد و ” شیرینی خشک ” با ١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به “برنج ایرانی درجه یک ” با ٢.٨- است.

در گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها»، اقلام ” گوشت گاو یا گوساله ” با ٧,٧ درصد، “ماهی قزل آلا” با ۶.٠ درصد و ” گوشت گوسفند”  با ۵.٠ درصد بیشترین افزایش قیمت و “مرغ ماشینی”  با ۵.٨- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه «لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” تخم مرغ” با ١٠,٠ درصد، ” شیر خشک” با ۶.٠ درصد و ” کره پاستوریزه” با ٣.٨ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به” روغن نباتی جامد” با ١.٨- درصد و ” روغن مایع” با ٠.۶- درصد است.

در گروه «میوه و خشکبار»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” موز ” با ١٠,٢ درصد، ” پرتقال ” با ٧.۴ درصد و ” کشمش پلویی ” با ٣.٣ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” لیمو ترش” با ٩.٨- درصد و ” هندوانه” با ٢.٧- درصد است.

در گروه «سبزیجات و حبوبات»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” قارچ” با ٢١,٨ درصد، ” خیار ”  با ١١.١ درصد،   “بادمجان” با ٨.۵ درصد و” کدو سبز ”  با ٨.٣ درصد و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به ” گوجه فرنگی ” با ۶.٧- درصد،  ” پیاز” با ۵.٠- درصد و ” سیب زمینی” با ٣.٩- درصد است.

و نهایتا در گروه «قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها»، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” شکر ” با ۴,۶ درصد، ” قند ” با ٣.٩ درصد ” چای خارجی بسته ای” و” سس گوجه فرنگی” با ٣.۶ درصد است.

منبع: ایسنا