به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف زندی روز یکشنبه در نشست با رسانه ها اظهار کرد: این طرح مدت کوتاهی است که آغاز شده و هدف آن وارد کردن دانش آموزان نخبه به عرصه علم، تولید و بالندگی است که نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲هزار و ۵۰۰ نخبه در حوزه های مختلف در آذربایجان شرقی شناسایی شده است، گفت: جوانان مستعد همواره پیشران توسعه و فن آوری هستند و شناسایی نخبگان نیز برای کمک به توسعه و همراهی با نخبگان است.

زندی ادامه داد: البته شناسایی نخبگان دانشجویی، دانشگاهی و تمام حوزه ها مد نظر بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی است طوری که ۲هزار و ۵۰۰ نخبه استان در رشته های مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی شناسایی شدند.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ جامعه موضوع فرصت سوزی به خصوص در حوزه فن آوری است، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در عرصه‌های مختلف وجود دارد، خواسته یا ناخواسته اگر دنبال راه میانبر برای رفع این مسائل هستیم، باید به سمت استارتاپ‌ها برویم. استارتاپ‌ها، امید و آینده کشور برای رشد و توسعه سریع هستند.

وی با بیان این‌که برای تحول در حوزه فناوری و استارتاپ‌ها نیازمند عزم ملی هستیم، افزود: برای این امر، یکسری راهکارهایی مثل مشارکت شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که می‌توانند با لحاظ خلاقیت، نقش بسزایی به خصوص در حوزه رفع بیکاری و افزایش تولید داشته باشند تا توسعه و پیشرفت متوازن شکل گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید روحیه اعتماد از کودکی در بستر جامعه ایجاد شود، گفت: علم، قدرت است و روحیه خودباوری که در پرتو آن شکل می‌گیرد، اثربخش بوده و بسیار گسترده است. مهارت‌های زندگی برای افراد باید از کودکی آغاز شود و تقویت روحیه خودباوری باید از این دوران جدی گرفته شده و تا دوران دانشگاه رشد یابد.

وی با بیان این‌که باید زیست بوم شرکت‌های فناور گسترده شود، اظهار کرد: در این حالت فناوری رشد و توسعه می‌یابد و لازمه آن نیز رشد شرکت‌های فناور است و رسانه‌ها نیز می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان را نسبت به مسائل جامعه و حضور فعال آن‌ها روشن تر کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف دولت سیزدهم، فراهم سازی بستر ورود دانش اموزان مستعد به عرصه کار و چرخه باور است و نباید صرفا به مدارک اکادمیک اکتفا کرد، گفت: بحث اعتمادسازی بسیار مهم است و نیازمند پمپاژ امید در جامعه هستیم البته امید به معنی صرف ادعا نیست. باید به معنی واقعی و بر اساس داشته‌ها در آینده امید به جامعه تزریق شود.

وی، بهره گیری از ظرفیت نخبگان خبری برای ایستادگی در مقابل امپرلیالیسم خبری دنیا را لازم دانست و افزود: در همان اوایل انقلاب اسلامی گفتیم که ما می‌توانیم و این موضوع بر اساس عقلانیت مشخص و نه شعار بود. اکنون نیز علی رغم این‌که در حوزه‌های فنی، مهندسی، صادرات داروهای خاص، قدرت دفاعی غیره کشاورزی به رشد و توسعه دست یافته‌ایم اما هنوز اکوسیستم استارتاپی کشور راه اندازی نشده و باور و عینیت نیافته است.

منبع: ایرنا