به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در این مدت ۷۴۴ حلقه چاه غیرمجاز در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه، ارس و سفیدرود بزرگ بسته شده که گام بزرگی در احیا آب های زیرزمینی در استان است.

وی با تشریح تعداد چاه های مسدود شده و میزان آب صرفه جویی شده در حوضه های آبریز سه گانه استان افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۸۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از این محل ۱.۱ میلیون مترمکعب در بهره برداری از آب زیرزمینی صرفه جویی شد.

غفارزاده اضافه کرد: در حوضه آبریز سفید رود بزرگ نیز ۸۶ حلقه چاه پر شد و از این محل نیز ۹ دهم میلیون مترمکعب در برداشت آب های زیرزمینی صرفه جویی شد.

وی به حوضه آبریز رودخانه ارس نیز اشاره کرد و گفت: در این حوضه نیز ۱۶۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از برداشت ۴۸۰ هزار مترمکعب از آب های زیرزمینی منطقه جلوگیری شد.

غفارزاده به دیگر اقدامات آب منطقه ای استان در ارتباط با احیا و تعدیل آب های زیرزمینی استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر انسداد چاه های غیرمجاز که مهم ترین اقدام در این حوزه است اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری و نصب کنتور نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۶۶ پروانه بهره داری اصلاح و تعدیل و ۳۸۵ کنتور هوشمند در مبادی بهره برداری نصب شده که نقش مهمی در افزایش سطح آب های زیرزمینی استان دارد.

غفارزاده افزود: مشابه این اقدامات در حوضه های آبریز ارس و سفیدرود بزرگ انجام شده و به ترتیب ۲ پروانه بهره برداری در حوضه ارس اصلاح و تعدیل و ۱۷ کنتور نصب شده و در حوضه سفیدرود بزرگ نیز ۱۳ پروانه تعدیل و اصلاح و ۲۷ دستگاه کنتور در مبادی بهره برداری نصب شده است.

۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز و ۲۵ هزار کیلومتر رودخانه در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

حجم آب فعلی سفره های زیرزمینی استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۸.۱۲ میلیون مترمکعب کمتر شده و نسبت به سال آغاز اندازه گیری (۱۳۶۱ تا ۱۳۸۹) بیش از ۱۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر شده است.

منبع: ایرنا