به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امروز زنگ مانور زلزله در مدارس استان به صدا درآمد و بیست و پنجمین دوره تمرین آمادگی برای زلزله با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور» با هدف آموزش پناهگیری، خروج صحیح، خود امدادی برگزار شد.

به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی آذربایجان شرقی، با توجه به زلزله‌خیز بودن این استان، پیش مانور زلزله روز سه‌شنبه هفتم آذر ماه و جلسات متعدد در این زمینه با سازمان مدیریت بحران برگزار شده و مانور اصلی هشتم آذر ماه برگزار شد.

مانور زلزله امسال تفاوتی عمده با مانور‌های سال گذشته داشته و مقرر شده است که آموزش‌ها در این خصوص در یک روز خلاصه نشده و آموزش‌های و توصیه‌های ایمنی لازم در این زمینه توسط مربیان سازمان دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر به دانش آموزان، مربیان و خانواده‌ها در مدارس، مساجد و مکان‌های عمومی به ویژه در خصوص خانه‌های جوار مدرسه ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: این استان جزو مناطق زلزله خیز کشورمان است و جا دارد تمهیدات ایمنی لازم را در این زمینه لحاظ کنیم.

مرتضی مینویی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهند که ۱۸۵ مورد از زمین لزره‌های سال گذشته بیش از چهار ریشتر قدرت داشتند؛ بنابراین آموزش و کسب مهارت‌های لازم به آحاد جامعه به ویژه دانش‌آموزان که قشرعظیمی از اعضای جامعه را تشکیل می‌دهند، ضروری و جزو اولویت‌های مدیریت بحران است.

وی یادآورشد: مانور سراسری زلزله در مدارس در ۲ محور اساسی پناهگیری صحیح و خروج اضطراری و محور‌های فرعی اطفاء حریق، نجات و حمل مصدوم، برپایی چادر، اسکان و نحوه قطع انشعابات برق و گاز برگزار شد و لازم است آموزش‌های تئوری به صورت کاربردی و عملیاتی نیز اجرا شوند و واکنش مناسب در زمان بحران و مانور‌های این چنینی در ضمیر ناخودآگاه دانش‌آموز نقش ببندد تا به هنگام مواجهه با پدیده‌های طبیعی خودشان و دیگران را ایمن نگه دارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما