به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین مدرس خیابانی روز دوشنبه در آیین تجلیل از کارگران معدن مس سونگون اظهار کرد: هرچه کشور از ابعاد قدرت، عزت و اقتدار به توفیق دست یافته، همگی مرهون تلاش کارگران به عنوان سرداران جنگ اقتصادی است و مجتمع مس سونگون، جایگاه بی بدیلی در این منطقه از کشور دارد و پنج میلیارد تن ذخیره مس این معدن است.

وی، پایداری و رشد تولید با توجه به شعار سال و سرعت بخشیدن به پروژه‌های طرح‌های توسعه را از اهداف معدن مس سونگون عنوان کرد و گفت: مهمترین دغدغه مسئولان، رفاه و اشتغال مردم است که با جلسه و آیین نامه محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند سرمایه گذاری است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه رفتاری که با یک سرمایه گذار می‌شود، برای سایر سرمایه گذاران اهمیت دارد، گفت: امروز بزرگترین دستاورد منطقه و معدن مس سونگون، اشتغال است که باید آن را قدر بدانیم.

وی اظهار کرد: همان طور که شاهد هستیم روز به روز اشتغال منطقه در این معدن افزایش می‌یابد و سفره اشتغال و کارگران پهن تر می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکید بر این است که حداکثر تامین قطعات و امکانات موردنیاز معدن از داخل استان و منطقه باشد، گفت: اگر مس بزرگ می‌شود، باید اطراف خود را هم بزرگ کند.

ضرورت تشکیل واقعی شرکت مس آذربایجان

تراب محمدی، معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر توجه به تشکیل واقعی شرکت مس آذربایجان تاکید کرد و گفت: این اقدام هم امیدی برای مردم ایجاد می‌کند و هم خواسته و دستور رییس جمهور است که باید اجرایی شود.

وی در ادامه با بیان این که ورزقان با وجود برخورداری از نعمات الهی در محرومیت قرار دارد، ادامه داد: مس سونگون دومین معدن مس ایران است و ورزقان، شهری با مردمان نجیب، فرهنگی، کاربلد و سختکوش است که باید بیش از این از مواهب فعالیت معدن مس بهره مند شوند.

محمدی تبریک روز کارگر افزود: کارگران، پیشران تولید، توسعه و اقتصاد کشور هستند و وظیفه ما نیز ایجاد امنیت شغلی، ایمنی و رفاه برای کارگران است، هرچقدر وضعیت کارگران خوب باشد، حال جامعه نیز خوب خواهد بود.

وی ادامه داد: وجود مس در این منطقه باعث می‌شود تا ورزقان و شهرستان‌های همجوار، راه توسعه را سریعتر طی کنند اما برازنده این شهرستان نیست که فقط ۵۲ درصد راه‌های روستایی آن آسفالت باشد.

وی با اشاره به آغاز نهالکاری جنگل‌های ارسباران به مساحت ۴۰۰ هکتار توسط مس سونگون، ایجاد خزانه نهالستان در این شرکت را خواستار شد.

محمدجعفر عظمایی، مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان نیز گفت: اگر مجتمع مس سونگون امروز به توفیقاتی دست یافته به واسطه همت و تلاش مجموعه کارکنان آن بوده که سهم کارگران در آن برجسته و نمایان تر است.

وی افزود: امسال، سال جهش تولید نام گرفته و قسمت عمده‌ای تحقق آن درگرو همت و تلاش کارگر است و تولید کنسانتره مس و مولیبدن این مجموعه در طول فروردین ماه افزایش قابل توجهی دارد.

عظمایی، پیگیری مصوبات سفرهای رییس جمهور و تشکیل شرکت شمسا را از جمله اهداف مس سونگون برشمرد.

فاز چهار کارخانه تغلیظ مس سونگون اجرا شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران امروز همچنین از روند اجرای پروژه احداث کارخانه فاز سه تغلیظ مجتمع مس سونگون به عنوان بزرگترین پروژه صنعت مس در خاورمیانه بازدید کرد.

مجری طرح احداث کارخانه فاز سه تغلیظ مجتمع سونگون در جریان بازدید مدرس خیابانی، گزارشی جامع از آخرین وضعیت و پیشرفت فیزیکی پروژه ارایه و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران را در جریان روند فعالیت‌ها قرار داد.

مدرس خیابانی در این بازدید با تاکید بر تلاش برای تسریع هرچه بیشتر در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، برنامه‌ریزی برای اجرا و بهره‌برداری از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مانند فاز چهار کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون را یک اولویت برشمرد.

کارخانه تغلیظ کنسانتره فاز سه مس سونگون به ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن کنسانتره مس از فرآوری ۲۱ میلیون تن سنگ سولفور مس، به عنوان بزرگترین پروژه تغلیظ کشور و خاورمیانه در منطقه سونگون آذربایجان در حال اجراست.

معدن مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

منبع: ایرنا