به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدباقر هنربر گفت: نیرو‌های حاضر در اطفای حریق در بابایلی، قاسم کندی و کیارق مستقر هستند تا از شعله ور شدن احتمالی حریق جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲ مرحله عملیات آب پاشی توسط هلی کوپتر‌های آب پاش در منطقه انجام شده است گفت: عملیات آب پاشی هوایی پس از اصلاح ایرادات، ادامه دارد و هلی کوپتر‌ها پس از پرکردن بسکت به منطقه بر خواهند گشت.

وی با اشاره به مشارکت نیرو‌های محلی، سپاه، بسیج، هلال احمر، جهاد و منابع طبیعی در کنترل حریق جنگل‌های ارسباران، از همه نیرو‌های شرکت کننده در این عملیات قدردانی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌ شرقی هم با اشاره به تداوم فعالیت برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های ارسباران گفت: استفاده از هلیکوپتر برای این عملیات ضروری است.

رحیم مهردادی با اشاره به اینکه عصر جمعه دوباره در منطقه «کیارق» و از بامداد امروز مجددا در منطقه «بابایلو» آتش سوزی این جنگل‌ها آغاز شده است افزود: امروز ۲ سورتی پرواز برای اطفای حریق هوایی انجام شد و تلاش می‌شود تا عصر امروز نیز پرواز دیگری برای خاموش کردن این آتش انجام شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از نیرو‌های هلال احمر، سپاه، آتش نشانی، منابع طبیعی و نیرو‌های بومی برای اطفای حریق در منطقه مستقر هستند و عملیات خاموش کردن آتش همچنان ادامه دارد.

مهردادی با اشاره به اینکه عامل این آتش سوزی انسانی بود و عمدی و غیرعمدی آن نیز در حال بررسی است ادامه داد: هنوز میزان خسارت وارد شده به این جنگل‌ها برآورد نشده است و بعد از اتمام عملیات مهار، این کار انجام می‌شود.

وی از ساکنان محلی و گردشگران خواست اگر در جنگل و مناطق جنگلی آتش روشن می‌کنند آن را به حال خود رها نکنند و قبل از رفتن حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوند.

عصر پنج شنبه ۱۴ مرداد بخشی از جنگل‌های ارسباران در منطقه «قاسم کندی» و «بابایلو» در شهرستان کلیبر دچار آتش سوزی شد که اطفای اولیه پنج شنبه شب آغاز و تا صبح جمعه عملیات پاکسازی و لکه گیری ادامه یافت.

جنگل‌های ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال آذربایجان‌ شرقی است که در محدوده شهرستان‌های اهر، کلیبر و ورزقان قرار دارد و یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما