به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا منادی روز یکشنبه در یک گفت و گوی خبری با اشاره به اقدام کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تدریس ادبیات بومی در مدارس، اظهار کرد: در مورد زبان ها و ادبیات طرحی با امضای ۳۱ نفر به صحن کمیسیون آمد که همه رها کرده و به دنبالش نبودند لذا ما از آن ۳۱ نفر دعوت کردیم تا همکاری کنند ولی هیچ کدام حاضر به همکاری نشدند و ما به همت خود کمیسیون این طرح را به تصویب رساندیم.
وی خاطرنشان کرد: در اصل ۱۵ قانون اساسی کشور عزیزمان تصریح شده که زبان رسمی ایران فارسی است، اما در کنار تدریس زبان فارسی، تدریس زبان های محلی نیز آزاد است و این اصل بسیار مهم قانون ۴۲ سال مسکوت مانده بود.
منادی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ما در کمیسیون با رعایت مصالح کشور کار را جلو بردیم و در جزییات تصویب کردیم که زبان فارسی به عنوان زبان ملی باید تقویت شود.
وی با اشاره به اهمیت صیانت از زبان های مختلف در کشورهای متفاوت به عنوان میراث جهانی و تلاش پیگیرانه یونسکو در این زمینه افزود: ۷۴ زبان، گویش و لهجه در ایران وجود دارد که قانون اساسی اجازه داده است در بین درس های تدریسی مدارس قرار گیرد؛ ما هم بر این اساس این طرح را تصویب کردیم و فرهنگستان زبان و ادب فارسی مکلف شد برای همه زبان ها محتوا تهیه کند و لذا در هر شهری که تشخیص داده شد چه زبانی تدریس بشود از آن محتوا تدریس می شود.
منادی ادامه داد: تاکنون پنج زبان در ایران کاملا از بین رفته و این تهدیدی برای فرهنگ و ادب کشور است.
وی درباره چگونگی تدریس زبان های محلی در مدارس بر مبنای طرح کمیسیون نیز گفت: در آذربایجان فقط یک زبان وجود دارد و آن هم ترکی است ولی در بعضی از استان های کشور بیش از یک زبان وجود دارد که باید در این استان ها مرجعی تشکیل شود که آن مرجع تصمیم بگیرد که کدام زبان در مدارس تدریس شود.
منادی با اشاره به تصویب نهایی این طرح در کمیسیون و با بیان اینکه امیدوارم در صحن علنی مجلس نیز رای آورده و تبدیل به قانون شود، خاطرنشان کرد: بعد از تصویب این قانون قرار است از سال ۱۴۰۲ در پایه های هفتم و دهم تدریس ادبیات بومی انجام شود و ما هم در این خصوص در حال آماده کردن سرفصل ها هستیم.
رییس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: قانون یک ماه به فرهنگستان ادب فارسی فرصت داده است تا سرفصل های زبان هر منطقه را به کمک کارشناسان بومی آن منطقه تعیین کند.
منادی در توضیح تدریس این دروس توسط معلمان نیز گفت: برای این منظور از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و از بین دانشجویان داوطلب استفاده می شود و این افراد بعد از گذراندن دوره ها، زبان های محلی را در مدارس تدریس می کنند.
وی خاطرنشان کرد: آذربایجان ۱۱۵ سال قبل به مدت ۱۱ ماه تلاش کرد تا دموکراسی اجرا شود که این همیشه نشان می‌دهد آذربایجان و تبریز، سِر ایران است و امیدواریم این قانون در صحن مجلس رای بیاورد تا در سراسر ایران اجرا شود.

منبع: ایرنا