به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ساسامان فرشی حق‌رو، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه از این تعداد ۱۵۳ فقره پروانه استاندارد، ابطال و ۵۹ فقره پروانه تعلیق شده است، اظهار کرد: در این مدت ۱۸۹ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و ۳۸ فقره پروانه تشویقی نیز صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه هرگونه صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد، تعلیق و ابطال در جلسات کمیته علایم این اداره کل طبق روش اجرایی مربوطه بررسی و تصمیم گیری می شود، اظهار داشت: در این راستا و در ۱۰ ماه امسال ۲۶ جلسه کمیته علایم تشکیل شده است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تولید و توزیع کالا قبل از اخذ پروانه استاندارد جنبه مجرمانه داشته و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
فرشی حق رو، ادامه داد: مطابق قانون کسانی که به تولید کالاها و ارایه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تاییدیه آن، اقدام کنند، به حبس تعزیری درجه ۶ یا جزای نقدی درجه سه و یا هر ۲ مجازات محکوم می شوند.
وی یادآوری کرد: مشکلات متعدد واحدهای تولیدی و خدماتی مشمول مقررات استانداردهای اجباری اغلب ناشی از نبود اطلاع آن ها از قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: پایان اعتبار تایید صلاحیت مسوولان کنترل کیفیت، عدم حضور آنها و وجود نواقصات و مشکلات فنی در آزمایشگاه واحد تولیدی از جمله مواردی است که موجب تعلیق پروانه استاندارد می شود.
فرشی حق رو، افزود: تکرار این وضعیت از سوی واحدها، اخذ نمرات منفی بیش از حد مجاز و عدم پیگیری و رفع نواقصات در بازه زمانی سه ماهه تعلیق و اتمام اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد از مهمترین علل ابطال پروانه است.

منبع: ایرنا