به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیدرضا تاج الدینی اظهار کرد: عملکرد محصول سماق حدود ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد شده و پیش بینی می‌شود از کل باغات شهرستان هوراند نزدیک به ۵۰۰ تن سماق برداشت شود.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول از اواخر مرداد ماه شروع و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد ادامه داد: از ۷۰۰ هکتار سماق در این شهرستان ۵۵۰ هکتار به صورت جنگلی و ۱۵۰ هکتار به صورت دستی کاشت می‌باشد که از لحاظ کیفیت، رنگ، طعم، خاصیت دارویی و … نه تنها در کشور بلکه در دنیا جایگاه بالایی دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هوراند افزود: سماق به لحاظ ارزش غذایی و دارویی یکی از محصولات اصلی این شهرستان بوده و هوراند با سماقش در کشور شناخته شده است.

تاج الدینی افزود: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سال‌های اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام یافته و در مطالعه و بررسی وضعیت تولید در شهرستان می‌باشد همچنین ایجاد سامانه‌های آبگیر و بانکت بندی در باغات سماق جهت ذخیره آب باران به صورت الگویی در برخی باغات انجام می‌گردد.

وی تاکید کرد: امید است با تحقیقات بیشتر در زمینه افزایش کمیت و کیفیت محصول سماق، حمایت از کشاورزان و صنایع تبدیلی این محصول قدم‌های مثبتی در زمینه بالا بردن وضع اقتصادی کشاورزان، توسعه باغات در اراضی شیب دار، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ جنگل‌های ارسباران برداشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان