به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ظهر چهارشنبه با حضور معاون رئیس قوه قضائیه و دیگر مسئولین شهرستانی، مسائل و مشکلات شهرستان هریس، مورد بررسی قرار گرفت.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت سازی برای تحقق شعار سال، مهمترین رویکرد ریاست قوه قضائیه است، اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال افزایش تولید و اشتغال، نامگذاری شده است، باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، استفاده کرد.
حسن بابایی با اشاره به مشکلات شهرستان هریس گفت: متأسفانه علی رغم پتانسیل‌ها و ظرفیت بالای شهرستان هریس، این شهرستان جایگاه مناسبی از لحاظ اقتصادی و صنعتی ندارد.

وی افزود: دو پتانسیل خوبی که می‌تواند این شهرستان را به رونق و توسعه برساند، معادن اندیس و سوناجیل هست که هر دو معدن هم به دلایل کاذب، توقف شده است.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه در تمامی پروژه‌ها و طرح‌ها، منافع مردم و کشور باید در نظر گرفته شود گفت: در بحث تملک اراضی این دو معدن که عامل اصلی اختلاف و توقف پروژه‌های مذکور هست، مطمئناً منافع مردم در نظر گرفته شده است و قیمت گذاری اراضی، معقولانه بوده است.

بابایی ادامه داد: برخی از مردم در بعضی از جاها بدون دلیل و بر اثر فضاسازی‌های غیر معقول، درخواست‌های خارج از عرف و تمرد از قانون دارند که هم به ضرر خودم مردم و دولت است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با بیان اینکه اگر مشکل معادن اندیس و سوناجیل حل شود برای بیش از دو هزار نفر، اشتغالزایی خواهد شد گفت: به خاطر منافع و زیاده خواهی‌های چند نفر، نباید پروژه‌های مهمی متوقف شود لذا باید با توجه به ماده ۲۲، این مشکل به نفع مردم و کشور، حل شود.

معاون قوه قضائیه افزود: برای حل مشکل تملک اراضی و مشکلات قضائی دیگر در معادن اندیس و سوناجیل، تدابیری اندیشیده شده است و اگر مردم مانع فعالیت شوند، از نیروهای انتظامی و یگان ویژه برای کنترل شرایط، استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت این معادن به نفع مردم منطقه و شهرستان هست گفت: از مردم شهرستان و به خصوص روستاهایی که معادن در آنجا واقع شده است درخواست داریم که تحت تأثیر شایعه‌ها و فضاسازی‌های غیر معقول قرار نگیرند و منافع جمع را هم در نظر بگیرند چرا که فعالیت این دو معدن، تحولی عظیم برای شهرستان هریس خواهد بود.

اقناع سازی اولویت ما در معادن اندیس و سوناجیل است

رئیس سازمان دادگستری آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه نزدیک به چهار سال معدن اندیس به دلیل مقاومت اهالی منطقه، متوقف شده است گفت: قریب به ۸۰ درصد سندهای اراضی این منطقه صادر شده است و متأسفانه به خاطر کارشکنی عده‌ای، این معدن هنوز توقف شده است.

خلیل الهی در جلسه قضائی شهرستان هریس افزود: ما تا کنون سعی کرده‌ایم از طریق اقناع سازی و گفتگو با اهالی منطقه، موضوع را به شکل مسالمت‌آمیز حل کنیم، لذا مردم هم سعی کنند نهایت همکاری را داشته باشند.

توسعه معادن از اصلی ترین محورهای توسعه شهرستان هریس

فرماندار شهرستان هریس هم در این جلسه با اشاره به مشکلات شهرستان هریس گفت: مهمترین مشکل شهرستان، کمبود آب شرب و کشاورزی است که در صورت احیا سدهای آرباطان و هرزه ورز، تا حدودی این مشکلات هم حل خواهد شد.

جلیل وند با بیان اینکه شهرستان هریس مشکلات عدیده ای دارد گفت: یکی از مهمترین محورهایی که می‌تواند شهرستان را به رشد و توسعه برساند، توسعه معادن است.

وی گفت: دو معدن مهم در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه هر دو معدن هم به دلیل مشکلات اراضی، متوقف شده است.

وی ادامه داد: تأخیر در اجرای پروژه، علاوه بر ضرر مالی به شهرستان، به دولت هم ضرر مالی دارد چرا که دولت برای یکی از معادن که سرمایه گذار خارجی دارد، ۱۱ درصد سود می‌دهد.

منبع: مهر