به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیمین خیاط زاده معضل سگ‌های بی‌صاحب و حمله آن‌ها به انسان‌ها معضل تازه‌ای نیست؛ سالانه ۱۰ هزار مورد حمله سگ‌ها در استان قرار می‌گیرند که صد در صد آنها با نگرانی ابتلا به بیماری هاری هستند و براساس آمارها، اغلب این قربانیان کودکان و سرپرست خانواده ها هستند.

وی افزود: یکی از مسائل زیست‌محیطی کلانشهر تبریز و شهرستان های استان در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود.
عواملی همچون غذا دادن به سگها و گربه ها چرخه را با مشکل مواجه کرده و همچنین دفع نشدن پسماندها هم به زاد و ولد آنها منتهی می شود که همت دستگاه های مربوطه را می طلبد.
خیاط زاده در حاشیه” کمیته خدمات بهداشتی و محیط زیست “ستاد خدمات سفر مستقر در مرکز اورژانس استان آذربایجان شرقی که با هدف ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی درآستانه عید نوروز و افزایش آمادگی و هماهنگی های لازم انجام پذیرفت با بیان اینکه سالانه میلیون ها دلار برای واکسن و درمان گزیدگی سگ هزینه می‌شود که رقم بالایی است گفت متاسفانه با اینکه در۹ سال گذشته هیچ آمار فوتی در استان گزارش و ثبت نشده بود ،سال جاری سه نفر از سرپرست های خانواده بر اثر ببماری هاری جان خود را از دست دادند، جالب است بدانید ،یکی از موارد فوتی، بانوی جوان بود که حتی گزشی هم رخ نداده بود از طریق بزاق و تماس با این حیوان به این بیماری “هاری”مبتلا شده و جان خود را از دست داد. وی تاکید کرد:هرنوع گزش توسط حیوانات پستاندار مانند سمور،روباه و گرک یا… نیز امکان ابتلا به بیماری “هاری ” را در پی داشته و با مراجعه سریع به کارشناسان تحت درمان رایگان این خدمات قرار گیرند.

منبع: فارس