به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدجعفر عظمایی روز سه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اعلام کرد: امسال بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای هند به ارزش حدود ۲۱ میلیون دلار، چین به ارزش شش میلیون دلار، بلاروس ۷۱۵ هزار دلار، برزیل ۵۱۸ هزار دلار و کشورهای آفریقای جنوبی ۶۶ هزار دلار بود.
وی ادامه داد: امسال از بین کشورهای عضو بیرکس، کشور هند بیشترین آمار افزایش صادرات از گمرکات استان را به خود اختصاص داد که عمده کالای صادراتی محصولات پتروشیمی و پایه نفتی بود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توسعه مراودات تجاری به کشورهای عضو بریکس افزود: عمده گروه های کالایی صادر شده از گمرکات استان به کشورهای عضو بریکس محصولات پلی استایرن غیرقابل انبساط معمولی، محصولات خشکبار و پلی استایرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه است.
عظمایی همچنین از صادرات یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار کالا از گمرکات استان به مقصد بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در سال جاری خبرداد و افزود: بدون تردید تا پایان امسال وعده صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری کالاهای تولیدی استان از گمرکات استان با حمایت لازم از بخش های مختلف از جمله محصولات پتروشیمی و لوازم خانگی که ظرفیت های خوبی داریم محقق می شود.
وی ادامه داد: در سال جاری عمده صادرات استان به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان بود.
وی با بیان این که صادرات محصولات کشاورزی و بخش معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بیشترین گروه های کالایی صادر شده به ترتیب گروه صنایع فلزی، قیر نفت و محصولات پلی استایرن غیرقابل انبساط معمولی است.
بریکس (BRICS)، نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل (Brazil)، روسیه (Russia)، هند (India) چین (China) و آفریقای جنوبی (South Africa) تشکیل شده است، مشابه همه پیمان‌ها و ائتلاف‌ های اقتصادی، بریکس (BRICS) نیز واجد سیاست‌های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است. اوایل سالجاری میلادی، ایران نیز به این گروه پیوست.

منبع: ایرنا