به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سرهنگ پاسدار حسن سیفی فرمانده سپاه ناحیه اهر ظهر چهارشنبه در جلسه هیأت اندیشه ‌ورز فضای مجازی که با حضور اصحاب رسانه و فعالان رسانه‌ای شهرستان اهر برگزار شد با تبریک هفته‌ی دفاع مقدس، اظهار داشت: سپاه ناحیه اهر از ظرفیت فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران برای احصاء مشکلات مردم و پیگیری حل آن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و از طرفی دیدگاه‌های رسانه‌ای با دیدگاه مدیران متفاوت است.

فرمانده سپاه ناحیه اهر، مطالبه‌گری از مسئولان را جزو وظایف ذاتی خبرنگاران و اصحاب رسانه ذکر کرد و افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران در مقطعی با محدودیت‌هایی گریبانگیر بودند، اما در دولت مردمی نباید هیچ محدودیتی متوجه رسانه‌ها و مطالبه‌گری آن‌ها شود.

وی بابیان این‌که خبرنگاران برای پیگیری مشکلات از مسئولان و تحقق مطالبات مردمی؛ بایستی تشویق و حمایت شوند، گفت: بزرگ‌ترین ضعف مطالبه‌گری، مقطعی بودن آن است؛ در حالی که باید برای حل مشکلات مردم مسئولی را به چالش کشید و تا نتیجه‌گیری به نفع جامعه مطالبه‌گری کنیم.

سیفی ادامه داد: وقتی مطالبه‌گری برای حل معضل یا مشکل عمومی از مسئولانی که شاید رغبتی ندارند مقطعی باشد نتیجه نمی‌دهد، بلکه باید با مطالبه‌گری عمومی و رسانه‌ای شرایطی فراهم شود تا آن مسئول ببیند چاره‌ای جز حل مشکل ندارند، در حالی که برخی از مسئولان با فرصت گرفتن می‌خواهند مورد مطالبه فراموش شود.

فرمانده سپاه ناحیه اهر با ذکر این‌که روحیه مطالبه‌گری خبرنگاران و اصحاب رسانه اهر قابل تحسین است و فعالان رسانه‌ای این شهرستان قوی ظاهر می‌شوند، ابراز داشت: میهمانی داشتیم که حین ورود به شهر اهر از وضعیت ورودی‌های شهر ابراز نارضایتی می‌کرد، هرچند معضلاتی همچون نابسامانی ورودی‌های شهر را باید از مسئولان امر مطالبه کنیم.

وی با اشاره به این‌که ایجاد صنایع تبدیلی سیب اهر را باید به مطالبه عمومی از مسئولان تبدیل کنیم، تأکید کرد: سیب‌هایی که هر ساله کنار جاده دپو می‌شود به قیمت ناچیزی از باغداران خریداری می‌کنند باغدارانی که حتی فروش سیب هزینه حمل و نقل به کنار جاده را نمی‌توانند تأمین کنند، اگر صنایع تبدیلی سیب در اهر ایجاد نشود همواره زحمات یک‌ساله باغداران به هدر می‌رود.

سیفی اضافه کرد: ایجاد صنایع تبدیلی سیب در شهرستان اهر ضرورتی انکارناپذیر است، چراکه این صنایع محصول باغداران را فرآوری کرده و زمینه اشتغال جوانان اهری را فراهم می‌کند، باید از مسئولان ذی‌ربط برای ایجاد صنایع تبدیلی سیب برنامه بخواهیم. تا مشخص شود که اصلاً مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی سیب برنامه‌ای دارند یا خیر!

فرمانده سپاه ناحیه اهر در ادامه با تأکید بر این‌که دیدگاه شورای اسلامی شهر اهر در ادوار مختلف فقط معطوف به حوزه عمرانی است، یادآور شد: متأسفانه نهاد شورای اسلامی شهر از حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غافل بوده و دیدگاه این نهاد عمدتاً در حوزه عمرانی معطوف است در حالی که باید اعضای شورای اسلامی شهر به همراه فعالان رسانه‌ای، موضوعات مختلف از جمله صنایع تبدیلی سیب را مطالبه کنند.

وی بابیان این‌که اجازه نمی‌دهیم فشارهای سیاسی و تهدیدها علیه اصحاب رسانه و خبرنگاران مانع ترویج فرهنگ مطالبه‌گری شود، خاطرنشان کرد: اگر خبرنگاران اهری رفع منشأهای بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر را پیگیری نمی‌کردند شاید از کنار این موضوع به سادگی می‌گذشتند، وقتی موضوع بوی نامطبوع علنی شد همه مسئولان برای رفع این معضل پای‌کار آمدند.

روحیه مطالبه‌گری مردم اهر از مسئولان ضعیف است

جانشین سپاه ناحیه اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که روحیه مطالبه‌گری مردم اهر از مسئولان ضعیف است، گفت: برخی برای قبول مسئولیت در اهر لحظه‌شماری می‌کنند چراکه می‌دانند اهری‌ها با مطالبه‌گری عرصه مدیریتی‌شان را تنگ نمی‌کنند.

سرهنگ پاسدار سعید میرزامحمدی با اشاره به این‌که هدف اصلی هیأت اندیشه‌ورز ترویج فرهنگ مطالبه‌گری عمومی است، اظهار داشت: ما اهری‌ها در بیان مشکلات و نارسایی‌ها عملکرد خوبی داریم اما متأسفانه در مطالبه‌گری برای حل مشکلات ضعیف عمل می‌کنیم.

جانشین سپاه ناحیه اهر افزود: در برخی شهرستان‌ها که تغییر و تحول مدیریتی انجام می‌شود، مسئولین جدید برای قبول مسئولیت استرس دارند چون مردم آن شهرستان از روحیه مطالبه‌گری برخوردارند ولی وقتی برای اهر مسئولی منصوب می‌شود بدون دغدغه حضور می‌یابد چراکه می‌داند اهری‌ها اهل مطالبه‌گری و ایجاد چالش برای مسئولان نیستند.

وی با ذکر این‌که کسی نیست پیگیر باشد که چرا بخشی از درآمد معدن مس انجرد به نفع اهری‌ها هزینه نمی‌شود؟ گفت: معادن وظیفه دارند بخشی از درآمد خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی و عام‌المنفعه در شهرستان کنند، ولی متأسفانه حق‌طلبی و مطالبه‌گری به آن صورت انجام نمی‌شود! وقتی معادن محیط زیست و منابع طبیعی را بدون جبران مافات نابود می‌کنند و هیچ سودی ندارند نشان می‌دهد ما حقوق‌مان را مطالبه نمی‌کنیم.

میرزامحمدی اضافه کرد: بارها شاهد بودیم رسانه‌های اهر موردی را مطالبه کرده‌اند، اما مردم برای تحقق آن موضوع پیگیر نبوده‌اند؛ چرا نباید حل مشکلات و کاستی‌ها را از مسئولین مطالبه کنیم؟ مسئولی که در شهرستان اهر قبول مسئولیت می‌کند باید بداند که خواسته مردم کار و تلاش شبانه‌روزی است نه رفع تکلیف!

جانشین سپاه ناحیه اهر بابیان این‌که مردم اهر اگر روحیه مطالبه‌گری نداشته باشند، شهر از قافله توسعه در دولت مردمی و تحول‌گرا عقب می‌ماند، تأکید کرد: مردم اهر آنقدر متواضعانه رفتار می‌کنند که از مردم پول می‌گیرند تا برای خودشان انجام وظیفه کنند، متأسفانه مدیرانی در شهرستان اهر داریم که اصلاً علاقه‌ای به خدمت ندارند و دچار روزمرگی شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر مردم اهر می‌خواستند با روحیه مطالبه‌گری عمومی و ایجاد چالش خدمت بی‌منت؛ می‌توانستند اجازه ندهند برخی از مسئولان بی‌هیچ دغدغه‌ای بر صندلی ریاست تکیه بزنند و قدمی برای حل مشکلات مردم برندارند، بزرگ‌ترین ضعف ما اهری‌ها عدم مطالبه‌گری است و چون برخی مدیران به این ضعف باور دارند قدمی از قدم برای حل معضلات برنمی‌دارند.

میرزامحمدی با تأکید بر این‌که امر و نهی به رسانه‌ها و برخوردهای قهرآمیز برای ممانعت از مطالبه‌گری از سوی هر کسی بی‌پاسخ نمی‌ماند، یادآور شد: شاید برخی برای رسانه‌ها از جهت جلوگیری از مطالبه‌گری فشارهایی بیاورند، اما حقیقتاً نباید در مقابل چنین تفکرات و مدیران تسلیم شد بلکه با اتحاد و همبستگی باید این افراد و یا مدیران را به چالش خدمتگزاری کشید.

جانشین سپاه ناحیه اهر ابراز داشت: پیگیری سوژه‌های رسانه‌های شهرستانی از سوی مردم یعنی روحیه مطالبه‌گری هنوز زنده است، چراغ مطالبه‌گری نباید در شهرستان اهر خاموش شود و این چراغ را رسانه‌ها با حمایت و همراهی مردم می‌توانند روشن نگه‌دارند.