به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهدی برادران در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز اظهار داشت: صحبت از تبریز را باید به افتخارآفرینی و سمبل‌های غیرت و امیدی چون ستارخان و باقرخان، استاد شهریار، استاد بهزاد و شهیدان مهدی و حمید باکری و علمای این شهر گره بزنیم.

وی افزود: تبریز شهری است که صنعتی خواندن آن، جایگاه آن را کوچک می‌کند و افتخاری برای کشور بوده و نقش خود را در قبال تمام استان‌ها ایفا کرده و الگویی برای همه کشور است و در حوزه‌هایی چون شیرینی و شکلات، کفش، چرم، فرش، قطعه سازی خودرو یا تامین ۳۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، دارویی و لوازم خانگی قطب است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و با تلاش مجموعه صمت آذربایجان شرقی، یکصد واحد راکد به بهره برداری رسیده و ۲۵۰ مورد مشکلات بخش تولید و صنعت حل شده و ۲۱۰ سرمایه گذاری در استان صورت گرفته که این توفیقات با همکاری نمایندگان و مسئولان اجرایی آذربایجان شرقی محقق شده است.

وی به موضوع حقوق گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص قائل به حل مشکل با همکاری مجلس و کاهش تعرفه واردات به حداقل ممکن با هدف تقویت سرمایه‌گذاری‌ها هستیم و در زمینه محدودیت شعاع ۳۰ کیلومتری در محدوده تبریز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای واحدهای تولیدی نیز با پیگیری رئیس سازمان صمت استان اقداماتی برای حل آن صورت گرفته است.

برادران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه تولید کننده نه تنها مقصر مشکلات کشور نیست بلکه راه حل و تنها راه نجات کشور است، گفت: هر چند اصلاحات عمیق اقتصادی صورت گرفته توسط دولت مانند حذف ارز ترجیحی، برخی محدودیت‌ها و تنگناها را برای بخش تولید و صنعت ایجاد کرده اما به زودی شاهد اثرات بلند مدت آن به ویژه در رقابتی شدن بازار خواهیم بود و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی برخی قیمت‌ها در روزهای اخیر نیز گواهی بر این موضوع است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۸ هزار میلیارد تومان حجم صادرات و ۵۲ هزار میلیارد تومان میزان واردات کشور است که اگر امیدواریم با حذف این فاصله چهار هزار میلیارد تومانی تا پایان سال، برابری تراز صادرات و واردات کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی محقق شود و با تحقق این مهم به سمت کنترل ساختاری تورم حرکت خواهیم کرد.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: اگر غیرت کارآفرینی مردم تبریز در کشور الگو شود و نقش آفرینی آن را شاهد باشیم، به این مهم نائل خواهیم شد و البته باید بپذیریم که خروج سرمایه از کشور و خرید میلیاردها دلار آپارتمان در خارج توسط سرمایه گذاران با این هدف همخوانی ندارد با این حال امیدواریم با همت و همراهی فعالان صنعتی و تولیدی به سمت هم ترازی واردات و صادرات حرکت کنیم.

منبع: ایرنا