به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن حقیقیان روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی با تعدادی از مدیران رسانه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تعداد ثبت نام کنندگان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در آذربایجان شرقی به علت جا به جایی حوزه از استان های دیگر به این استان از یکهزار و ۳۲۵ نفر به یکهزار و ۳۲۷ نفر رسید که از این تعداد ۹۲۶ نفر در هیات اجرایی و ۴۴۶ نفر در هیات نظارت تایید شدند.

وی همچنین تعداد شعبات اخذ رای در آذربایجان شرقی را نیز سه هزار و ۲۲۳ شعبه در استان اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲هزار و ۴۸۷ شعبه ثابت و ۷۳۶ شعبه سیار هستند که البته تعداد شعبات دوره قبل سه هزار و ۵۱ شعبه بود که در این دوره افزایش یافته است.

حقیقیان افراد حایز رای در آذربایجان شرقی را سه میلیون و سه هزار و ۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۹۹ نفر رای اولی هستند که البته تعداد قطعی سه روز مانده به انتخابات پس از کسر فوتی ها اعلام می شود.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان می توانند با ارایه شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت، گذرنامه و گواهینامه در انتخابات شرکت کنند، گفت: شرکت کنندگان در انتخابات فقط یک بار می توانند رای دهند.

وی همچنین با تاکید بر نقش مجلس در تعیین سرنوشت مردم و جامعه و تاثیر رسانه در تبیین و آگاه سازی اهمیت شرکت در انتخابات، گفت: رسانه از ۲ منظر جداگانه نیازسنجی و آسیب شناسی می تواند به موضوع انتخابات نگرش داشته باشد که از منظر نیازسنجی، بیشتر بعد مشارکت مردم مطرح می شود که البته گفتمان حاکم و فرهنگ سازی رسانه ای مبتنی بر بازگویی و تکرار اهمیت انتخابات باید باشد و تاکید مقام معظم رهبری نیز حق و تکلیف بودن شرکت در انتخابات است.

نگاه تحولی و پیشرفت در جامعه توسط رسانه محقق می شود

وی افزود: نگرش رسانه از بعد آسیب شناسی نیز باید تبیین نماینده تراز انقلاب باشد و شاخص های نماینده اصلح را بیان کند، در واقع با تشریح نقش نمایندگان در جامعه و سرنوشت مردم رسانه ها فضاسازی مناسبی کرده طوری که نگاه تحولی و پیشرفت را در جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه فرآیند انتخابات در ابلاغ جدید از ۸۶ روز تا ۲۶۰ روز افزایش یافته است، گفت: رسانه ها برای اطلاع رسانی و ایجاد حس مشارکت نیز نسبت به این دوره برنامه داشته باشند.

سخنگوی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به برخی قوانین تبلیغات انتخابات و تخلفات انتخاباتی، گفت: فهرست حمایت از داوطلبان باید از طرف تشکل های قانونی انجام شود و تبلیغات نیز در چارچوب قوانین باشد.

حقیقیان افزود: پوسترهای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۷۰ در ۱۰۰ تعیین شده و یک ستاد انتخاباتی اصلی برای هر داوطلب پیش بینی شده و یک ستاد فرعی نیز در هر شهر یا هر منطقه شهرداری برای داوطلبان در نظر گرفته شده است البته برای واحد بانوان نیز به همین روش خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: خرید و فروش رای یا معاونت آن، تطمیع و نظرسازی از جمله جرم های انتخاباتی بوده و مُر قانون فصل الخطاب است.

حقیقیان، انقلاب اسلامی، نظام سازی، تشکیل حکومت اسلامی و در نهایت تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب فرمودند را، مورد تاکید قرار داد و افزود: همیشه در حال رسیدن به تعالی و رسیدن به قله نهایی هستیم که با تشکیل جامعه اسلامی و دولت های کارآمد تمدن نوین اسلامی محقق می شود البته انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین گام برای رسیدن به این اهداف است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند برگزار می شود.

آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی و پنج نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

منبع: ایرنا