به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، غلامرضا رسول زاده روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در پی بارش سنگین برف چهارم و پنجم بهمن راه ارتباطی ۸۰۰ روستای استان بسته شده بود، اعلام کرد: این روستاها بیشتر در مناطق کوهستانی شهرستان های اهر، بستان آباد و میانه واقع هستند و هم اکنون گروه های برف روب و نمک پاش راهداری این شهرستان ها در حال بازگشایی مسیر این روستاها هستند و تلاش بر این است راه تمام روستاهای استان تا اواخر امروز بازگشایی شود.

معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هم اکنون تمامی راه های شریانی، اصلی، فرعی استان باز است و تردد در آن ها جریان دارد، گفت: دیروز برای بازگشایی راه ارتباطی ۱۳۹ روستای استان، یک هزار و ۱۳۹ کیلومتر-باند برف روبی، نمک و شن پاشی شد.

رسول زاده، ادامه داد: در عملیات زمستانی روز گذشته حدود ۲۳۵ تن مخلوط نمک و شن استفاده شده و راهداران در مسیرهای مختلف استان به هشت خودرو گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند.

وی با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر شروع دوباره بارش برف از امروز در استان، از رانندگان و مسافران خواست در صورت عدم ضرورت از رفتن به مناطق کوهستانی و برفگیر خودداری و در صورت ضرورت خودرو خود را به تجهیزات و پوشاک زمستانی مجهز کنند.

رسول زاده، یادآور شد: رانندگان و مسافران قبل از انجام سفر از طریق تلفن گویای ۱۴۱ که ۲۴ ساعته پاسخگوست، در خصوص وضع راه ها و شرایط آب و هوایی اطلاعات کسب و از اپلیکیشن ۱۴۱ و وب سایت www.۱۴۱.ir نیز برای آگاهی از وضع آب و هوایی جاده ها استفاده کنند.

بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از دوشنبه، سامانه بارشی جدیدی وارد استان می شود که موجب بارش باران و برف و رخداد تندبادهای لحظه ای می شود.

مناطق مختلف آذربایجان شرقی در روزهای چهارم و پنجم بهمن شاهد بارش برف و کولاک بود، به گونه ای که ارتفاع برف در برخی از گردنه ها و ارتفاعات برف از یک متر و نیم بیشتر شد.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴۲ دهستان و ۲ هزار و ۷۰۶ روستا بوده و حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ نفر در این روستاها سکونت دارند.

این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

منبع: ایرنا