به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمدرضا پورمحمدی در دیدار با معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، با اشاره به مشوق‌های این شرکت برای کاهش بار مصرفی، گفت: در عین حال که از مصرف‌کننده می‌خواهیم مدیریت مصرف داشته باشد، باید ایرادها و نقص‌های فنی شبکه‌های برق را نیز اصلاح کنیم.

وی با اشاره به مشکل کمبود برق در استان، گفت: شرایط سختی را در زمستان سال گذشته پشت سر گذاشتیم و احتمال اینکه به دلیل افزایش مصرف، تابستان سختی را داشته باشیم وجود دارد.

پورمحمدی اظهار داشت: صنایع آذربایجان شرقی در زمستان گذشته از قطعی برق بدون اعلام قبلی گله‌مند بودند و ضروری است که برای تأمین پایدار برق برای شبکه خانگی و صنعتی تدابیر جدی اندیشیده شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نیروگاه تبریز باید بازتوانی شده و فاز دوم نیروگاه هریس نیز هرچه زودتر تکمیل شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز با اشاره به ضرورت مدیریت اوج مصرف در فصل تابستان، گفت: برای این کار یا باید نیروگاه‌های جدید با میزان سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورو افتتاح کنیم که در بقیه فصول بدون استفاده خواهند بود و یا نیروگاه مجازی برای جابه‌جایی بار ایجاد کنیم.

غلامعلی رخشانی مهر با اشاره به روش‌های مدیریت عرضه و تقاضای برق در کشور و اقدامات صورت گرفته برای گذر از پیک تابستان ۹۸ و ۹۹ و نیز مدیریت مصرف برق در زمستان سال گذشته، گفت: در سال گذشته توانستیم ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات مدیریت بار توسط نیروگاه مجازی انجام دهیم.

وی افزود: براساس اعلام دپارتمان مدیریت مصرف و پاسخگویی بار آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای در حال توسعه باید ۴ تا ۸ درصد مصرف خود را با روش‌های پاسخگویی بار، کاهش دهند.

رخشانی مهر اضافه کرد: سال گذشته ۱۰.۸ درصد مصرف انرژی صنایع بزرگ نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: در راستای مدیریت گذر از پیک و مدیریت تقاضا تفاهم‌نامه‌های مختلف منعقد شده و برای کاهش میزان مصرف نیز پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است.