به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرا و تکمیل ۲۰ طرح افتتاح شده امروز در منطقه آزاد ارس ۹ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۶۶۹ نفر بود و ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیوکنفرانس، فاز دوم مجتمع فولاد «آذر آبادگان» با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن انواع شمش فولاد، اشتغالزایی ۷۲ نفر و میزان سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

افتتاح فاز اول شرکت «مدیا شتاب الکترونیک» ارس با قابلیت مونتاژ سالانه ۴۰ هزار دستگاه کولر گازی و ۶ هزار دستگاه چیلر تراکمی، اشتغالزایی برای ۱۵ نفر و  میزان سرمایه گذاری یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریالی از دیگر برنامه های افتتاحیه امروز در منطقه آزاد ارس بود.

امروز همچنین مجتمع تجاری اقامتی «دنیز» با زیربنای ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع، میزان اشتغالزایی ۱۴۴ نفری و با سرمایه گذاری یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریالی در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

بهره برداری از خط تولید پیکاپ دنده اتوماتیک توسط شرکت ارس خودرو دیزل با ظرفیت تولید سالانه ۱۶۰ دستگاه خودرو، اشتغالزایی ۷۰ نفری و حجم سرمایه گذاری یک هزار و ۴۰ میلیارد ریالی از دیگر برنامه های هفتمین دوره افتتاح های مناطق آزاد توسط رئیس جمهوری در منطقه آزاد ارس بود.

پیش از این در آیین افتتاح های مناطق آزاد توسط رئیس جمهوری، ۱۲۳ طرح صنعتی، زیربنایی، کشاورزی، گردشکری، تجاری‌ و خدماتی با مجموع سرمایه گذاری ریالی ۷۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی  ۷۰.۵ میلیون یورو و ۴.۶ میلیون دلار بصورت ارتباط زنده تصویری با دستور رئیس جمهور در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی جلفا نیز در این آیین اعلام کرد: امروز پس از افتتاح ۲۰ طرح اقتصادی با ۹۲۸ میلیارد تومان هزینه ۱۰۵ طرح دیگر نیز با ۱۰هزار میلیارد تومان در این منطقه در دست اجراست.

محسن نریمان، اظهار کرد: طرح های در دست اجرای منطقه آزاد ارس بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره برداری می رسند.

وی افزود: طرح های ژئوپلیتیکی منطقه آزاد ارس با رعایت ملاحظات زیست محیطی در توسعه دشت های گردیان و گلفرج اجرا شده و عضویت در شهرهای سالم جهان از طرف یونسکو این منطقه را تبدیل به الگوی موفقی از ایمنی، سلامت و محیط زیست کرده است.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

 این منطقه آزاد با افتتاح طرح های متعدد تولیدی و خدماتی در هشت سال گذشته روند رو به رشدی داشته و در حال تبدیل شدن به قطب سرمایه گذاری در منطقه است.

منبع: ایرنا