به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرّم در چهل و چهارمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، اظهار داشت: با توجه به گزارش‌هایی که از ضعف رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی مراکز ارائه می‌شد، پایش و نظارت در این مراکز تشدید شد و با افزایش رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط عموم مردم و افزایش میزان واکسیناسیون، میزان فوتی‌های روزانه کرونا در استان به زیر ۱۰ نفر کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است صداوسیما، رسانه‌ها و مراکز فرهنگی در راستای اقناع‌سازی کسانی که تا به امروز به هر دلیلی واکسینه نشده‌اند اقدامات فرهنگی انجام دهند.

خرّم با تأکید بر استمرار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون، گفت: کاهش مراکز واکسیناسیون در استان به هیچ وجه قابل قبول نیست، ولی جابجایی هدفمند این مراکز مورد تایید است.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز اظهار داشت: نحوه بازگشایی این مراکز در جلسات مختلف بررسی شده و ضروری است شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت جدی توسط مجریان و مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.

خرّم ادامه داد: خانواده‌ها با اطمینان از این موضوع که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز آموزشی رعایت می‌شود فرزندان خود را راهی کلاس‌های درس می‌کنند، بنابراین عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس قابل قبول نیست و باید نظارت جدی بر این مهم انجام شود.

وی همچنین بر تشدید نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تجمعات و مراسم‌های مختلف، گفت: این موضوع در مراکز حمل‌ونقل برون‌شهری از جمله ترمینال، فرودگاه و راه‌آهن نیز باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه گفت: ۷۳.۸ درصد کل جمعیت استان دوز اول و ۶۴ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بهمن نقی‌پور ادامه داد: واکسیناسیون دانش‌آموزان استان به حدود ۸۹ درصد رسیده و ۶۵‌.۵ درصد از مادران باردار نیز واکسینه شده‌اند.

وی در خصوص تزریق دوز سوم واکسن نیز اظهار داشت: افراد بالای ۶۰ سالی که از زمان دریافت دوز دوم واکسن اسپوتنیک یا آسترازنیکای آن‌ها شش ماه گذشته و یا افراد بالای ۴۰ سالی که از زمان تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم و برکت آن‌ها سه ماه گذشته است می‌توانند جهت دریافت دوز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانستیم در کمتر از ۴ ماه گذشته پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور را از ۱۴ میلیون به ۱۰۹ میلیون دوز افزایش دهیم.

محمدمهدی گویا با اشاره به اهمیت واکسیناسیون عمومی در کشور، ادامه داد: در شرایطی که روزانه ۷۰۰ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور ثبت می‌شد توانستیم در عرض چهار ماه این آمار را با کاهش ۱۰ برابری به ۷۰ مورد فوتی کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به تنهایی عامل کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر نیست، گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه عدم حضور دسته‌جمعی در اجتماعات مختلف که بارها تاکید شده، می‌تواند در کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا موثر باشد.

در این جلسه همچنین مدیران کل ورزش و جوانان و راه و شهرسازی استان درخصوص میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز ورزشی و پایانه‌های حمل‌ونقل به ارائه گزارش پرداختند.