به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی نجفی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به کاهش دمای ناگهانی هوا تا منفی ۳ درجه در ۲۸ فروردین سالجاری بیشتر باغات شهرستان دچار خسارت سرمازدگی گردیده است که عمدتاً باعث یخ زدگی  شکوفه های گل  در باغات و کاهش محصولات باغی شده است.
وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده وضعیت فعلی باغات  شهرستان و پیش بینی های انجام یافته عمکرد محصولات سردرختی  در این شهرستان در مناطق خسارت دیده  متاسفانه با کاهش تولید مواجه خواهد بود .
سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر  ضمن اعلام آمار باغات  موجود در این شهرستان و پتانسیل تولید بالای اراضی باغی این شهرستان گفت: این سرمازدگی در ۳ هزار و ۹۵۶ هکتار از باغات  شهرستان با توجه به زمان گل دهی محصولات باغی  و با توجه به این که این مرحله حساسیت بیشتری به سرمازدگی دارد  خسارت زیادی به سطح زیر کشت   محصولات سیب، زردآلو، هلو، گردو و سایر محصولات وارد نموده است.
وی با ابراز نگرانی از کاهش تولید محصول باغداران در مناطق خسارت دیده گفت: سطح این خسارت از ۳۰ الی ۸۰ درصد در مناطق تراس رودخانه اهرچای و روستای یاغبستلو و قیزفخری تا مناطق قشلاق شاهویردی متفاوت بوده و خسارت ریالی  وارده ۳۷۶۰ میلیارد ریال  معادل ۳۷۶ میلیارد تومان توسط اکیپ حوادث غیر مترقبه شهرستان متشکل از کارشناسان جهادکشاورزی ، بیمه محصولات و کارشناسان فرمانداری و بانک کشاورزی برآورد شده است.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر در ادامه گفت: سرمازدگی بهاره بیشتر در باغات تراس رودخانه با توجه به پدیده سرمازدگی تشعشعی مواجه با مرحله گل دهی درختان در شهرستان  و روستاهای اطراف قابل مشاهده است.
نجفی خواستار همکاری و ارزیابی دقیق ارزیابان و مسئولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این مورد بخصوص در پرداخت خسارت به باغدارانی که محصولات باغات خود را بیمه نموده اند گردید.