به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیروس داودی، روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه علت این آتش سوزی که از بامداد روز جمعه شروع شده بود، بی احتیاطی از سوی گردشگران بود، اظهار کرد: این حادثه در سطح حدود ۱۰ هکتار از منطقه «اوغلی» شهرستان خداآفرین روی داد و در ۲ مرحله آتش سوزی مهار شد و تا ساعت پنج عصر امروز نیز لکه گیری این منطقه انجام و این عملیات پایان یافت.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان آتش سوزی در درختچه زارها و مراتع این منطقه روی داده بود و آتش سوزی در جنگل کمتر بود که با تلاش پنج گروه ۳۵ نفری از نیروی های این اداره کل، یک گروه از نیروهای بسیجی، مردم محلی و نیروهای سایر ادارات و ارگان ها مهار آتش سوزی و لکه گیری این مناطق انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون نیز تلاش می شود برای اطمینان خاطر بیشتر از طریق پایگاه کلاله و با استفاده از بالگرد آبگیری بسکت از رودخانه ارس انجام و در محل حادثه خالی شود.

داودی، از گردشگران خواست در سفر به مناطق جنگلی، مراتع و درختچه زارها تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند و در غیر اینصورت از خاموش کردن آتش و ته سیگارهای خود اطمینان حاصل کنند.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

بخش مهمی از جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

منبع: ایرنا