به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه بارشی از عصر چهارشنبه شروع و تا اواخر این هفته به فعالیت خود در استان ادامه خواهد داد، گفت: فعالیت این سامانه بارشی موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بارش باران می‌شود.

وی ادامه داد: با نفوذ و فعالیت این سامانه دمای هوای استان کاهش می‌یابد و در مناطق سردسیر و کوهستانی استان به صورت برف و مه، در نواحی مستعد به صورت تگرگ و در نواحی گرمسیر به صورت باران و رعد و برق خواهد بود.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: احتمال لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، کولاک برف و اختلال در تردد به ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی در مناطق گرمسیر استان دور از انتظار نیست.

امیدفر اظهار کرد: با توجه به کاهش دما و احتمال کولاک به دنبال وزش باد شدید و کاهش دید در جاده‌های استان، رانندگان و مسافران از سفر‌های غیرضروری و کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند و در صورت ضرورت زنجیرچرخ، تجهیزات زمستانی و وسایل گرمایشی به همراه داشته باشند.

وی همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه را در مورد آبگرفتگی معابر عمومی خواستار شد و گفت: با توجه به وزش باد شدید احتمال آسیب دیدن سازه‌های سبک و سقف گلخانه‌ها وجود دارد بنابراین باید در این زمینه باید اقدامات لازم انجام شود.

امیدفر افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای سه درجه زیر صفر و کلیبر با دمای ۱۲ درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهر‌های استان بودند و دمای تبریز در این مدت به سه درجه بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما