به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین فرشیدی گفت: طرح ریشه کنی بیماری هپاتیت C با درمان رایگان آغاز شده و ظرف دو سال پایان می‌یابد و در کنار آن از مهرماه ۱۴۰۳ طرح کنترل بیماری هپاتیت B آغاز خواهد شد.
هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی است که باعث عفونت و التهاب کبد می‌شود و دو نوع حاد و مزمن دارد؛ نوع حاد اغلب خودبه‌خود درمان می‌شود، اما نوع مزمن می‌تواند به سیروز و حتی سرطان کبد تبدیل شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن است.
وی فرهنگستان علوم پزشکی را بازوی قوی نظام سلامت دانست و افزود: با توجه به تاکید رییس محترم فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص توجه به سلامت مادر و نوازد، طرح «هزار روز اول زندگی» در شهرستان کهنوج به صورت آزمایشی کلید خورده است؛ ۲۷۰ روز از این طرح مربوط به قبل از تولد و دو سال نیز مربوط به بعد از تولد نوزاد است.
فرشیدی ادامه داد: در زمینه سلامت روانی و اجتماعی خانه‌های مشارکت مراکز سراج افزایش یافته و از ۲۳ به یکصد مورد رسیده و علاوه بر استقرار ۳۰۰ روانشناس، مددکاران اجتماعی نیز جذب این مراکز شده اند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در زمینه بهداشت دهان و دندان از اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه جدیدی آغاز خواهد شد؛ همچنین در حوزه بیماری‌های مزمن طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داریم، برنامه هایی در مدارس اجرا می شود.
فرشیدی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد با واکسن‌های جدید روتاویروس و پنوموکوک از شهرستان خمیر در استان هرمزگان آغاز شد، گفت: برای کنترل بیماری های عفونی یک برنامه پنجساله اجرا خواهد شد.
وی در پایان از راه اندازی مرکز تحقیقات و توسعه شبکه و در دستور کار بودن ۲۰ طرح اجرایی توسط این مرکز خبر داد و تصریح کرد: شبکه بهداشتی کشور پدیده انقلاب اسلامی بوده و تقویت آن از اهم برنامه های وزارت بهداشت است.

منبع: ایرنا