به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جواد احمدیان ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران طرح غربالگری رانندگان پرخطر را گامی بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت دانست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: این طرح با هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی، پلیس راهنمایی و رانندگی و دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در دست اجراست که همکاری رسانه‌ها برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

احمدیان شناسایی رانندگان پرخطر را عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور دانست و افزود: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناسایی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.

احمدیان میانگین سنی تلفات ناشی از حوادث رانندگی را ۲۷ سال اعلام کرد که این موضوع هزینه‌های بسیار هنگفت و سرسام آوری را به نظام سلامت کشور وارد می‌کند و علاوه بر آن مشکلات منبعث از مسائل روحی و روانی برای خانوارها نیز بر حجم مشکلات می‌افزاید.

وی انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متأسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی‌های پرخطر است.

احمدیان طرح غربالگری رانندگان پرخطر را بسیار مهم خواند و با تاکید بر همکاری رسانه‌های گروهی برای فرهنگ سازی در این زمینه، یادآور شد: از رسانه‌ها انتظار داریم با حساسیت و جدیت خاصی به این موضوع مهم پرداخت کرده و اجازه ندهند تعداد قلیل از رانندگان پرخطر با بی احتیاطی خود زمینه ساز فوت و مصدومیت و معلولیت هموطنان شوند.

وی فوت سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران را آماری بسیار بالا توصیف و اضافه کرد: طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که بسیار تأمل برانگیز و تأسف بار است.

وی راه اندازی پویش‌های گوناگون برای آگاهی آحاد مردم از اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر از سوی رسانه‌های گروهی را خواستار شد و ادامه داد: هر چند دستگاه‌های مختلف اجرایی با این طرح همراهی دارند، اما باید توجه داشت که بدون پیوست فرهنگی و تعامل دقیق و فشرده با رسانه‌ها، اجرای موفق این طرح میسر نمی‌شود.

احمدیان بیماریابی را نخستین مسیر برای شناسایی رانندگان پرخطر عنوان و اضافه کرد: کسانی که با مشکلات جسمی و روانی و روحی و همچنین اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به رانندگی می‌کنند، جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌روند که در این رابطه کسانی که تکثر تخلفات رانندگی نیز دارند، جزو همین گروه به حساب می آیند.

وی با بیان اینکه ایمنی جاده‌ها و کیفیت فنی و ایمنی خودروها جزو شاخص‌های مهم اثرگذار در کاهش تصادفات رانندگی است، افزود: باید توجه داشت که رانندگی پرخطر با هر وسیله نقلیه و در هر معبری می‌تواند خطرساز شده و منجر به وقوع انواع تصادفات فوتی و جرحی شود.

احمدیان اعمال محدودیت در رانندگی و ابطال گواهی نامه‌های رانندگی را از جمله ابزارهای اجرایی طرح غربالگری رانندگان پر خطر بیان کرد که در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.