به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد رئیس‌زاده در بیست و چهارمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: مهمترین علت محرومیت‌های شغلی که ۸۰ درصد افراد به گونه‌های مختلف درگیر آن هستند، اختلالات اسکلتی عضلانی است و در اینجاست که فیزیوتراپی و اقدامات پیشگیرانه آن قبل از رسیدن به مرحله ناتوانی معنای بهتری پیدا می‌کند.

وی گفت: رشته فیزیوتراپی به دلیل تنوع افراد و مراجعان از کودکان تا سالمندان، افراد با دامنه مشکلات حرکتی در همه رده‌های سنی، جایگاه خاصی دارد و آینده فناوری‌های دیجیتالی نمی‌تواند منجر به حذف فیزیوتراپی شود؛ بلکه فیزیوتراپی در فهرست ۱۰ حرفه ارزشمند و ماندگار جای خود را تثبیت کرده است.
رئیس زاده تصریح‌کرد: کمردرد به عنوان سومین علت مراجعه به مراکز درمانی، دومین علت محرومیت شغلی و چهارمین علت بستری با بار هزینه مالی زیاد گزارش شده و این مهم بیانگر اقدامات پیشگیرانه فیزیوتراپی و همچنین اهمیت مداخلات فیزیوتراپی منجر به درمان قبل از اعمال جراحی است.

فیزیوتراپی وابسته به تجهیزات است

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: فیزیوتراپی به تجهیزات وابسته است و در تجهیزات مربوط به فیزیوتراپی افزون بر ۷۰۰ میلیارد تومان عدد مارکتینگ تجهیزات فیزیوتراپی است و بحث دانش و پژوهش فیزیوتراپی در تجهیزات نیز حائز اهمیت است.
رئیس زاده تصریح کرد: باید آینده فیزیوتراپی و ارتباط VR، هوش مصنوعی، سنسورها، پوشیدنی‌های حسگر و غیره در فیزیوتراپی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد، زیرا فناوری‌های پیشرفته می‌توانند منجر به جذابیت فیزیوتراپی و اثربخشی آن شود.
وی از حمایت سازمان نظام پزشکی از فعالیت های انجمن علمی خبر داد و افزود: باید این رشته ارزشمند با ارتباطات در عرصه‌های بین‌المللی و محافل علمی و همچنین رصد فعالیت‌های به‌روز جهان و از همه مهمتر با التزام به اخلاق حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای در کنار همه موارد نقش آفرینی کند تا شاهد حرکت‌های شادتر و زندگی بهتر شغلی و شخصی افراد باشیم. مسوولان جامعه پزشکی، سلامت را جز اولویت بدانند.

لزوم حمایت از تعرفه فیزیوتراپی 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: برخی مواقع دیده می شود نفرات معدودی از مسوولان جامعه پزشکی، سلامت را جزو اولویت نمی دانند اما همگی باید در مسیر سلامت جامعه حمایت لازم را داشته باشند و در بحث تعرفه فیزیوتراپی که وابسته به تجهیزات است با تصحیح تعرفه‌ها که به نفع سلامت مردم و کاهش پرداختی از جیب مردم است، به نفع مردم و نظام سلامت نقش آفرینی کنند.
رئیس‌زاده اضافه‌کرد: در تصویب مصوبه شورای عالی بیمه سلامت در هیئت وزیران که از منویات رئیس جمهور مبنی بر کاهش پرداختی از جیب مردم است یکی از راه‌ها افزایش ۴۶ درصدی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی است و امیدواریم در ایام باقیمانده از سال شاهد ابلاغ آن باشیم و در سال جدید با تعرفه مناسب شاهد کاهش بار هزینه از جیب مردم و ارتقا نظام سلامت باشیم.
وی با اشاره به اهتمام بورد فیزیوتراپی، انجمن علمی فیزیوتراپی و متولیان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امیدواریم که شاهد فارغ التحصیل شدن دانشجویان دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی باشیم. با برگزاری رویدادهای علمی حجاب‌های پیش روی علم مکشوف می‌شود تا به افق‌های بالاتری دست پیدا کنیم و تصویب دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در ارتقای رشته و جایگاه آن امری ارزشمند و ضروری است.
رئیس‌زاده تصریح کرد: وضعیت امروز دنیا به دلیل افزایش فقر حرکتی، افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سالمندی، تغییرحرکت بار بیماری‌ها از واگیر به بیماری‌های مزمن غیر واگیر بیانگر اهمیت رشته فیزیوتراپی است و حس استقلال بخشیدن به چالش‌های حرکتی و غلبه بر محدودیت‌های حرکتی با دستان شفابخش فیزیوتراپی‌ها ارزشمند است.

منبع: عصر ایران