به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیر رنجبر روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه، در نشست خبری اظهار کرد: تدوین نقشه خطر پذیری محلات آسیب پذیر و اجرای طرح توانمندسازی در آن‌ محلات از مهم‌ترین اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی پیشگیری و توانمندسازی شهروندان، به خصوص جوانان در برابر اعتیاد اولویت اول این ستاد است، ادامه داد: آموزش و پرورش در خط مقدم آگاه کردن و پیشگیری از اعتیاد قرار دارد که در این مجموعه طرح توانمندسازی دانش‌آموزان و آموزش‌های خود مراقبتی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: درحال حاضر در مرکز ماده ۱۶، ۵۰۰ معتاد نگهداری می‌شود و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شهر را از حضور معتاد متجاهر پاک نگه‌داریم.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر در استان بیان کرد: از آسیب‌های مصرف مواد مخدر در استان می‌توان به ۶۵ درصد همسر آزاری، ۵۵ درصد طلاق و ۳۰ کودک آزاری و ۲۰درصد قتل عمد اشاره کرد.

رنجبر افزود: براساس اطلاعات به دست آمده از سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم. در حال حاضر در استان ۲۸۳ مرکز درمانی با موضوع ماده ۱۵ قانون مواد مخدر به ۶۹ هزار نفر خدمت ارائه می‌کند.

وی گفت: در سال ۱۳۷۸ حدود ۲۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شد که اکنون این مقدار به ۹ هزار تن افزایش یافته است در نتیجه با افزایش تولید مواد مخدر میزان شیوع آن نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار حل معضل اعتیاد و جلوگیری از شیوع آن در جامعه، کاهش تولید مواد مخدر و روانگردان است. کاهش تولید پیشگیری اولیه از اعتیاد است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل واقع شدن در مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی، تاکنون بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در جبهه مبارزه با مواد مخدر فدای این مملکت کرده است.

وی اظهار کرد: تمام تلاش‌های انجام گرفته با هدف جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و یا خروج آن از مرزها است و جوامع بین‌الملل که نیز فعالیت ایران در مبارزه با مواد مخدر را تحسین می‌کنند، تاکنون کمک قابل توجهی در این زمینه و همچنین شناسایی درمان و پیشگیری از شیوع اعتیاد به کشورمان نکرده‌اند.

وی تاکید: از والدین خواهشمندم تا برای شناخت دقیق فرزندان خود وقت گذاشته مراقب فرزندانشان از آسیب‌های اجتماعی باشند.

منبع: ایسنا