به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سردار علی محمدی در نشست خبری اظهار کرد: یک هزار و ۲۳۹ نفر در این ارتباط دستگیر شده اند و تشکیل ۲۱۹ پرونده و دستگیری متهمانی در این ارتباط در گمرک‌های جلفا و نوردوز از دیگر فعالیت‌های پلیس امنیت اقتصادی در استان است که در این خصوص ارزش پرونده‌های تشکیل شده، ۵۵۰ میلیارد ریال است.

سردار محمدی همچنین از بالا بودن رتبه استان در آمار نزاع دسته جمعی و رفتار‌های خشن استان در کشور خبر داد و گفت: تلاش نیروی انتظامی در استان فراهم کردن محیطی امن برای شهروندان است و همکاری مردم با پلیس، رسیدن به این هدف را آسان‌تر می‌کند. شعار امسال نیروی انتظامی، “آرامش و امنیت در بهار قرآن و طبیعت” نامگذاری شده و پلیس تلاش دارد تا با تلاش شبانه روزی، این شعار را عملی کند.

وی گفت: خوشبختانه آمار سرقت در استان در مقایسه با سال قبل تغییر نکرده در مقابل آمار کشفیات ۲ درصد رشد داشته و هشت هزار سارق دستگیر و تحویل مقام‌های قضائی شدند. همچنین ۶۵۳ باند در سالجاری از سوی پلیس شناسایی و متلاشی شده که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است.

سردار محمدی با بیان اینکه سرقت از اماکن خصوصی به دلیل سهل انگاری صاحبان این اماکن بیشتر وقت پلیس را می‌گیرد افزود: ایمن سازی نکردن و نصب نکردن دوربین و رها کردن خانه باغها، این اماکن را در ردیف سرقت‌های آسان قرار داده در صورتی که رعایت نکات ایمنی و نصب تجهیزات بازدارنده می‌تواند از وقوع این سرقت‌ها جلوگیری کند.

وی به بالا بودن رتبه آذربایجان شرقی در زمینه کلاهبرداری نیز اشاره کرد و گفت: آگاه سازی مردم برای کاهش آمار کلاهبرداری در استان ضروری است، زیرا به دلیل سوق معاملات به فضای مجازی، بیشتر مردم در معرض کلاهبرداری قرار دارند.

رئیس پلیس استان با بیان اینکه شاهد وقوع جرائم در فضای مجازی به دلیل ناآگاهی برخی از مردم هستیم گفت: نبود اطلاعات در این زمینه، موجب رشد تخلفات و جرائم در این فضا از قبیل برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی، کلاهبرداری رایانه‌ای و سرقت هستیم که با تلاش پلیس فتا، در سالجاری یک هزار و ۶۶۶ نفر در این زمینه دستگیر شدند.

سردار محمدی همچنین از افزایش ۲۵ درصدی متلاشی شدن باند‌های مواد مخدر در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: میزان کشفیات نسبت به سال قبل تغییر نکرده و میزان شیوع اعتیاد در استان نیز پایین بوده و در رتبه بیست و هشتم قرار داریم.

وی به تعداد تماس‌های مردمی با فوریت‌های پلیس در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تماس با این مرکز صورت گرفته که نسبت به سال قبل هشت درصد بیشتر شده است.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از رشد هفت درصدی تماس‌های منجر به عملیات نیز خبر داد و افزود: در سالجاری ۹۹۱ هزار و ۳۰۸ تماس تلفنی مردمی با ۱۱۰ منجر به عملیات و یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۸۹۹ تماس نیز به راهنمایی پلیس مربوط بوده است.

وی از افزایش آمار تلفات تصادفات درون شهری و برون شهری در استان ابراز گلایه کرد و گفت: اقدام هنجارشکنانه در رانندگی، رفتار غیرمتعارف و خارج از قانون، موجب بروز برخی تصادفات در داخل شهر‌ها می‌شود که غیرقابل درک هستند از این رو، باید فرهنگ سازی کنیم که نقش رسانه‌های در این زمینه، بسیار مهم است.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از کم بودن امکانات و تجهیزات کنترلی نیروی انتظامی در تبریز خبر داد و گفت: این امکانات قابل مقایسه با دیگر کلانشهر‌ها نبوده و همکاری دستگاه‌ها برای جبران این کمبود ضروری است.

سردار محمدی ادامه داد: شهرداری‌ها و ادارات حمل و نقل جاده‌ای باید در زمینه تجهیز خیابان‌ها به دوربین‌های کنترلی، در کنار پلیس باشند، زیرا پلیس به تنهایی این توان را ندارد.

رئیس پلیس استان با بیان اینکه مقابله با اراذل و اوباش یکی از اولویت‌های پلیس است گفت: پلیس با تمام توان و بدون ملاحظه، مقابل این افراد ایستاده و  ۴۰۹ نفر از اراذل و اوباش استان که امنیت جانی و مالی مردم را به خطر انداخته بودند دستگیر شدند ضمن اینکه چند نفر دیگر نیز احضار شده و تذکر گرفتند.

وی ادامه داد: در زمینه نظارت بر اماکن نیز ۱۸ هزار و ۱۸۰ مورد نظارت بر اماکن صورت گرفته که منجر به کشف یک هزار و ۹۲۲ مورد تخلف شده است.

فرمانده انتظامی استان به جشن‌های چهارشنبه آخر سال و برخی رسم‌های غلط اشاره کرد و گفت: مردم به جشن‌های معقول روی بیاورند و تماشاگر رفتار‌های ناهنجار نباشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما