به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حاتم شیرچنگ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، گفت: با گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر قطع درختان جنگلی و خرید و فروش آن توسط متخلفان و افراد سودجو، یگان حفاظت پارک ملی ارسباران بلافاصله به محل مورد نظر اعزام و پس از کمین و مسدود کردن راه های ارتباطی موفق به دستگیری متخلفان شدند.

وی ادامه داد : با هماهنگی و اخذ دستورات لازم از دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان کلیبر، خودروی متخلفان متوقف و درختان قطع شده ضبط شده و مقرر شد پس از تشکیل و تکمیل پرونده قضایی، متخلفین به مراجع قضایی معرفی شوند.

شیرچنگ نوع درختان قطع شده را جنگلی سوزنی برگ ارس به نام محلی آردوج با اسم عملی Juniperus foetidissima Willd از گونه های شاخص جنگل های ارسباران اعلام کرد که اهمیت اکولوژیکی و ارزش زیستی بسیار بالایی برای این جنگل ها دارد.

منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست به تاریخ ۱۳۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ به وسعت ۶۸ هزار و ۶۰۲ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام از توابع بخش خاروانا است که در حوزه استحفاظی شهرستان های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

در این منطقه ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونه آن اندمیک (بومی) بوده و به دلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی ارس و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار نیز حدود ۳۲۰ گونه با وجود گونه های منحصر به فرد نظیر سیاه خروس و شوکا به ثبت رسیده است و سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می باشند.

منبع: ایرنا