به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: اگر محرز شود که نماینده‌ای در انتصابات دخالت کرده، مورد توجه ما قرار می‌گیرد. صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم.

وی گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که پیشتر ایرادها و ابهام‌هایی داشت، پس از اصلاح مجلس، در شورای نگهبان تأیید شد.

هادی طحان نظیف گفت: طرح توقف اجرای ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی هم در شورای نگهبان بررسی شد و اشکالاتی داشت که­ با بررسی در نشست اخیر شورا، بار مالی این مصوبه برطرف شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اما با توجه به اینکه عنوان مصوبه عملا تغییر کرد و بازنویسی شد، با مصوبه جدیدی رو‌به‌رو بودیم که هنوز ایراد‌ها و ابهام‌های غیراساسی دارد و نیازمند اصلاح است.

آقای طحان نظیف گفت: برای نمونه در بخشی از این مصوبه، عبارتی مانند افزایش ارزش قانونی اعیانی ناشی از طرح‌های توسعه شهری و… تعریف قانونی ندارد و مبهم است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان هم در نشست شورا بررسی شد و تنها ایراد آن، استفاده از واژگان غیرفارسی بود.

او گفت: ۳ لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، مازندران و دوغارون اشکال جدی خاصی نداشت، اما در این مصوبات به قانون‌های دیگری از جمله قانون تجارت ارجاع شده؛ چون تصویب این قانون به پیش از انقلاب می‌رسد، باید برخی ماده‌های آن از نظر شرعی بررسی شود.

آقای طحان نظیف گفت: همچنین چون زمین‌های منطقه سرخس عمدتا وقفی هستند، شورای نگهبان تذکر داد که مجلس در بررسی این مصوبه دقت لازم را به خرج دهد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ابهام و اشکال‌هایی داشت که نیاز به اصلاح دارد.

او همچنین از تأیید اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد.

هادی طحان نظیف گفت: اساسنامه پست بانک هم اشکالات و ابهام‌هایی داشت که دولت باید آن را برطرف کند. شورای نگهبان به اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور هم ابهام و تذکر‌هایی داشت و باید شرایط رؤسای انجمن‌های ورزشی در آن مشخص شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی از دستور کار‌های دیگر شورای نگهبان بود که به اصلاح نیاز دارد.

او گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد که پیشتر ابهام‌هایی داشت، تنها در یک مورد جزئی نیاز به اصلاح دارد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پیگیری خبرگزاری صدا و سیما، از متصل شدن این شورا به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

آقای طحان نظیف در پاسخ به پرسشی در مورد تفاوت دقیق تأیید صلاحیت، تأیید نشدن صلاحیت و احراز نشدن صلاحیت‌ها گفت: قانون انتخابات مجلس درباره نوع تشخیص صلاحیت‌ها تغییری نسبت به گذشته نداشته و ترجیح می‌دهم زمان بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در صورت نیاز توضیح بیشتری بدهم.

او گفت: شورای نگهبان مصوبه‌ای از مجلس را درباره لایحه عفاف و حجاب دریافت نکرده است. شنیده شده کار مصوبه هنوز در کمیسیون تخصصی‌اش به پایان نرسیده و البته باید برای تعیین مهلت زمان اجرای آزمایشی آن، به صحن مجلس هم بیاید. هر وقت متن این مصوبه را دریافت کنیم، درباره محتوایش اظهارنظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر محرز شود که نماینده‌ای در انتصابات دخالت کرده، مورد توجه ما قرار می‌گیرد. صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم. البته مشورت نمایندگان به دولت که بعضا مداخله در امور اجرایی شناخته نمی‌شود و به این موضوع مصداقی ورود نمی‌کنم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما