به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با اشاره به دیدار خود با مقام‌های کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های واقع در شهر ارومچی کشور چین، خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی نقطۀ عطف رشد گردشگری خارجی و آشنایی گردشگران با کشور‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه در توسعه دیپلماسی گردشگری مؤلفه‌های متعددی نقش آفرینی می‌کنند ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های اثربخش در توسعۀ صنعت گردشگری، توجه به فرهنگ دیگر کشورها، به‌ویژه کشور‌هایی با تاریخ غنی در حوزه میراث‌فرهنگی، آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و صنایع‌دستی است.

حمزه راده با اشاره به وجود چهار هزار اثر تاریخی در استان اظهار کرد: بازار مسقف تبریز و مجموعه کلیسا‌های استان و ژئوپارک ارس ثبت جهانی شده اند و مهرماه امسال در جریان برگزاری اجلاس جهانی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (unwto) در سمرقند ازبکستان، روستای صخره‌ای کندوان هم به عنوان یکی از بهترین روستا‌های گردشگری دنیا ثبت شد.

وی طبیعت بکر و زیبای ارسباران را هم از ظرفیت‌های استان عنوان کرد و گفت: درصدد تعریف مسیر جدید گردشگری شمالغرب کشور با محوریت شهر تبریز هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: در اجلاس کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های واقع در شهر ارومچی کشور چین، بین کشور ایران و کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان در خصوص دیپلماسی گردشگری، تبادل و آشنایی متقابل فرهنگی و تاریخی هم‌اندیشی صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین نشست سران کشور‌های عضو به میزبانی دهلی نو عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما