به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا قربانی مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان روز پنجشنبه در حاشیه چهل و چهارمین نشست مشترک مرزی راه‌آهن‌های منطقه آذربایجان و مالاتیای ترکیه در تبریز در گفت و گویی بیان کرد: در زمان کنونی سالانه ۷۵۰ هزار تن کالا در مسیر ریلی راه آهن منطقه آذربایجان و راه آهن ملاتیای ترکیه جابجا می شود که طی این تفاهم نامه مقرر شد این میزان تا یک میلیون تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تنها راه ریلی اتصال ایران به ترکیه و اروپا، ایستگاه مرزی رازی است، اظهار کرد: با توجه به بروز زلزله سال ۱۴۰۱ در ترکیه مسیر ریلی «مالاتیا» به «نارلی» از بین رفته بود و واگن های باری ایران قادر نبودند در این مسیر تردد کنند.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: بنابراین واگن های ایرانی باید با طی بیش از ۴۰۰ کیلومتر اضافه مسیر تا بندر «مرسین» و «اسکندرون» می رفتند که این موضوع هزینه اضافی به حمل و نقل ریلی کشور ما تحمیل می کرد.

قربانی، ادامه داد: در این تفاهم نامه مقرر شد این مسیر آسیب دیده تا هشت ماه آینده بازسازی شود تا دوباره واگن های ایرانی بتوانند مسیر ریلی ایستگاه رازی تا ایستگاه «کاپی کوی» را تردد کنند.

وی با بیان اینکه چهل و چهارمین نشست مشترک مرزی راه‌آهن‌های منطقه آذربایجان و «مالاتیا» مشکلات مربوط به حمل و نقل ریلی کالا و مسافر بررسی و راهکارهای لازم برای رفع آن ها ارایه شد، اظهار کرد: پایین آمدن سطح آب «دریاچه وان» موجب شده بود تا واگن های ایرانی قادر نباشند در مسیر «وان» تا «تاتوان» تردد کنند که بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا ۲ ماه آینده طرف ترکیه ای اقدامات لازم را برای تردد واگن های ایرانی از این مسیر انجام دهند.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: قبل از بروز زلزله ۸۵۰ دستگاه واگن ایرانی و ۹۰۰ واگن ترکیه ای در این مسیر تردد می کردند که پایین آمدن آب این دریاچه مانع از تردد واگن های ایرانی در این مسیر شده است.

قربانی، با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا تردد مسافر در مسیر تهران- تبریز – وان انجام می شد، افزود: با شیوع این ویروس، حرکت این قطار متوقف شد و مدیران عامل راه آهن های جمهوری اسلامی و ترکیه تلاش می کنند تا دوباره این مسیر ریلی را برای جابجایی مسافر راه اندازی کنند.

ایران و ترکیه برای رفع مشکلات حمل و نقل ریلی کالا و مسافر با هم همکاری می کنند

مدیرکل راه آهن منطقه مالاتیای ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه برای رفع مشکلات حمل و نقل ریلی کالا و مسافر با هم همکاری می کنند و در این راستا هر سال ۲ نشست مشترک مرزی راه آهن های منطقه آذرایجان و مالاتیا در جمهوری اسلامی و ترکیه برگزار می شود.

«علی کارابی»، افزود: در این نشست موارد و مشکلات مربوط به حمل و نقل ریلی بین ۲ منطقه مطرح و برای رفع آن ها راهکارهای لازم ارایه و طی تفاهم نامه ای، موارد آن در مدت معین و ۶ ماهه اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه پایین آمدن آب دریاچه وان مشکلاتی برای تردد واگن های ایرانی ایجاد کرده بود، اظهار کرد: هم اکنون سکوها برای تردد واگن های ایرانی در حال بازسازی است و برای این منظور ارتفاع آن ها کاهش داده شده است.

کارابی، ادامه داد: مسیر ریلی سرکین تا اسکندرون نیز که در زلزله از بین رفته بود، در حال بازسازی است و تا چند ماه آینده آماده بهره برداری می شود.

تشریفات گمرکی برای حمل و نقل ریلی در ایستگاه های رازی و کاپی کوی به حداقل می رسد

مدیر منطقه شرکت تاشماجلیک مالاتیای ترکیه نیز گفت: در این نشست مقرر شد تا اقدامات لازم برای بارگیری واگن های ترکیه ای و تردد در مسیر ریلی «مالاتیا» به «نارلی» انجام شود.

«مظفر کوچ»، افزود: همچنین مقرر شد تا تشریفات گمرکی در ایستگاه رازی و کاپی کوی به حداقل برسد و حجم مبادلات کالا به یک میلیون تن افزایش یابد.

منبع: ایرنا