به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، نزدیک به ۷۰ روز از سال آبی جاری سپری می شود و همچنان متوسط بارش در استان نسبت به دراز مدت، کاهشی بوده و میزان بارندگی های ثبت شده در ایستگاه های ۲۱ گانه استان و مقایسه آن با دراز مدت، نشان می دهد که بارندگی ها در استان ۲۸.۱ درصد کمتر از بلند مدت و این زنگ خطری برای استان است تا از هم اکنون مدیریت مصرف و توزیع آب، جدی گرفته شود تا استان در ماه ها و فصل های بی بارش دچار مشکل و بحران نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در گفت و گویی با تشریح میزان بارندگی های استان در سال آبی جاری و تاثیرات آن بر روی منابع آبی شامل روان آب ها و آب های زیرزمینی، گفت: تا پایان آبان ماه گذشته حدود ۳۷.۷ میلیمتر در استان بارندگی ثبت شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد بیشتر و نسبت به دراز مـــدت ۲۸.۱ درصد کمتر شده است.

«یوسف غفارزاده» ادامه داد: بیشترین بارندگی در این مدت در ایستگاه مراغه با ۵۸.۴ میلی متر و کمترین بارش در ایستگاه میانه با ۱۲.۱ میلی متر گزارش شده است، همچنین بیشترین افزایش در ایستگاه شبستر با ۲۱.۳ درصد و بیشترین کاهش نیز در میانه با ۷۶.۳ درصد نسبت به درازمدت اتفاق افتاده است.

وی با مقایسه میزان بارندگی ها در سه حوضه دریاچه ارومیه، ارس و قزل اوزن گفت: در حوضه ارس در سال آبی جاری ۳۹.۵ میلیمتر بارندگی روی داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۴.۱ میلیمتر بود ۱۵.۴ میلیمتر معادل ۶۴ درصد بیشتر شده اما در مقایسه با دراز مدت که ۵۴ میلیمتر است ۱۴.۶ میلیمتر معادل ۲۷ درصد کمتر شده است.

غفارزاده گفت: در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۴۳.۱ میلیمتر بارندگی روی داده که نسبت به سال قبل ۲۲.۵ میلیمتر معادل ۱۰۹ درصد بیشتر و نسبت به دراز مدت که ۵۰.۳ میلیمتر است ۷.۲ میلیمتر معادل ۱۴.۳ درصد کمتر شده است.

وی ادامه داد: در حوضه قزل اوزن نیز میزان بارندگی در سال آبی جاری ۲۳.۵ میلیمتر گزارش شده که نسبت به سال قبل که ۲۱.۲ میلیمتر بود ۲.۳ میلیمتر معادل ۱۰.۹ درصد بیشتر شده است اما همانند ۲ حوضه دیگر در مقایسه با دراز مدت کاهشی است به طوری که ۲۹.۷ میلیمتر معادل ۵۵.۸ درصد کمتر شده است.

افزایش دما در آذربایجان شرقی همچنان صعودی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی وضعیت دما استان را صعودی اعلام کرد و گفت: در سال آبی جاری میانگین دمای استان که در ۶ ایستگاه اندازه گیری می شود ۱۳.۹ درجه سانتیگراد بود که نسبت به سال قبل هفت دهم درجه و نسبت به دراز مدت ۲.۳ درجه بیشتر شده است.

غفارزاده ادامه داد: بیشترین افزایش دما نسبت به دراز مدت در ایستگاه های علویان مراغه و خداآفرین با ۲.۶ درجه سانتیگراد و کمترین نیز با ۱.۸ درجه در ایستگاه لیقوان ثبت شده است.

وی گفت: بیشترین افزایش دما در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در ایستگاه خداآفرین با ۱.۳ درجه سانتیگراد و کمترین افزایش نیز در ایستگاه لیقوان ثبت شده است که بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و میانگین دما در این ایستگاه حدود ۹.۴ درجه سانتیگراد ثبت شده است.

متوسط تبخیر در استان بیش از ۲۰۰ میلیمتر است

غفارزاده به اعداد و ارقام تبخیر در استان و مقایسه آن با سال گذشته و سال های قبل نیز اشاره کرد و گفت: متوسط تبخیر استان در سال آبی جاری برابر با ۲۰۰.۲ میلیمتر است که نسبت به سال قبل که ۲۱۹.۳ میلیمتر بود ۸.۷ درصد کمتر شده اما همچنان نسبت به دراز مدت بیشتر است و این نتیجه افزایش دما در استان است.

وی افزود: میانگین تبخیر در استان در دراز مدت ۱۹۴.۵ میلیمتر ثبت شده که ۵.۷ درصد کمتر از تبخیر امسال است.

غفارزاده اضافه کرد: بیشترین تبخیر در سال آبی جاری در ایستگاه تبخیر سنجی خداآفرین با ۲۳۹.۸ میلیمتر و کمترین تبخیر نیز در ایستگاه لیقوان با ۱۵۵ میلیمتر ثبت شده است.

وی گفت: میزان تبخیر در ایستگاه خداآفرین در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد و از میانگین ۱۴۱.۳ میلیمتر در بلند مدت ۹۸.۵ میلیمتر بیشتر شده است.

افزایش ۳۲ درصدی حجم جریان آب نسبت به سال قبل

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی مجموع حجم جریان آب در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در ایستگاه های مبنای استان را ۱۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال آبی قبل ۳۲ درصد افزایش و نسبت به میانگین درازمدت ۶۱.۵ درصد کاهش داشته است.

غفارزاده افزود: در ورودی سد ارس نیز میزان جریان در سال آبی جاری ۴۳۸.۵ میلیون مترمکعب بود که نسبت به سال آبی قبل ۶.۳ درصد افزایش و نسبت به میانگین درازمدت ۸.۵ درصد کاهش داشت.

میانگین پرشدگی سدهای دهگانه استان ۲۱درصد است

غفارزاده با اعلام اینکه میانگین پرشدگی سدهای استان در سال آبی جاری نسبت به اواخر تابستان گذشته تغییری نکرده و همان ۲۱ درصد است، گفت: بیشترین پرشدگی مربوط به سد سهند با ۴۰ درصد و کمترین نیز با سه درصد مربوط به سد نهند است.

وی ادامه داد: مجموع حجم آب ورودی به سدهای استان در سال آبی جاری ۱۸.۶ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته که ۱۵.۹ میلیون متر مکعب بود ۱۸ درصد بیشتر شده اما در مقایسه با بلند مدت ۹۶ درصد کمتر شده است.

غفارزاده افزود: حجم آب موجود در مخازن سدهای استان در سال آبی جاری ۱۱۹.۳ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال قبل با ۱۴۶.۸ میلیون مترمکعب معادل ۱۹ درصد کمتر شده است.

پرشدگی سدهای مرزی ارس و خداآفرین ۲۰ درصد است

غفارزاده، ورودی مخزن ۲ سد مرزی خداآفرین و ارس را ۸۶۹.۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان از ورود آب به این ۲ سد در مقایسه با سال قبل که ۸۲۳.۱ میلیون متر مکعب بود ۶ درصد بیشتر شده اما در مقایسه با دراز مدت ۹۰ درصد کمتر است.

وی حجم آب موجود در مخزن این ۲ سد را ۵۸۵.۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در زمان مشابه سال قبل این ۲ سد حدود ۵۵۸ میلیون متر مکعب آب داشتند که نشان از افزایش پنج درصدی حجم آب در مخازن این ۲ سد در سال آبی جاری دارد.

غفارزاده گفت: میزان پرشدگی سد ارس ۳۳ درصد و میزان پرشدگی سد خداآفرین ۱۱ درصد است و به طور میانگین ۲۰ درصد حجم مخازن این ۲ سد پر شده است.

منابع آب تجدیدپذیر آذربایجان شرقی ۳.۵ میلیارد مترمکعب است و سالانه به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از این منابع معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب در استان مصرف می‌شود.

منبع: ایرنا